Bijna 50.000 nieuwe klanten voor ASN Bank in 2021

ASN Bank heeft 2021 afgesloten met meer klanten dan er aan het begin van het jaar waren en de klanten hebben door middel van een stijgende Net Promoter Score laten zien dat ze tevreden zijn. Dat maakt ASN Bank bekend in de jaarresultaten over 2021. Vooral het aantal beleggingsrekeningen is toegenomen en daarnaast is ook het saldo op de spaar- en betaalrekeningen hoger geworden.

Meer mensen kiezen voor duurzaam

Speerpunt van ASN Bank is het verduurzamen van de maatschappij. Daarvoor zijn veel klanten nodig. Het jaar 2021 heeft daar een mooie bijdrage aan geleverd. Netto kwamen er maar liefst 49.221 nieuwe klanten bij, dat is een groei van 6,3%. De bank heeft daarmee op 31 december 2021 834.917 klanten. Het aantal rekeningen groeide met 7,5%. Dat komt voornamelijk voor rekening van de beleggingsrekeningen. Dit aantal nam met 18,7% toe. Het aantal betaalrekeningen steeg met 12,5%. Alleen het aantal spaarrekeningen bleef achter met een groei van 3,6%. Het totale saldo op de verschillende rekeningen steeg met 10,6% ofwel ruim 1,5 miljard euro.

Naast het toenemende aantal klanten kent de bank ook een toenemende klanttevredenheid. De Net Promoter Score is in het afgelopen jaar toegenomen van 17 naar 19. Dat betekent dat het aantal mensen dat de bank een 9 of een 10 geeft als antwoord op de vraag of ze de bank zouden aanbevelen aan anderen, veel hoger is dan het aantal mensen dat niet meer dan een 6 geeft.

Een eenvoudige stap naar duurzamer leven

Volgens ASN Bank is het openen van een rekening bij een duurzame bank een eenvoudige manier om iets duurzamer te gaan leven. De directeur van de bank, Arie Koornneef, verwoordt het als volgt: “De keuze voor een duurzame bank is een verandering die je makkelijk kunt doorvoeren. Steeds meer mensen zien de impact van hun geld, en kiezen er bijvoorbeeld voor om duurzaam te beleggen. We merken ook dat ASN Bank vaker als gids gezien wordt bij het maken van duurzame keuzes. Die gidsrol willen we komende jaren nog nadrukkelijker invullen. Door inzicht te geven hoe je de duurzaamheid van je dagelijkse producten kunt beoordelen. Maar ook door het energiezuiniger maken van je woning makkelijk en goedkoper te maken.”

Koornneef zegt verder dat er nog te veel sociale ongelijkheid is bij de aanpak van de klimaatverandering en de energietransitie. Voor wie niet veel verdient, is het lastig om duurzamer te gaan leven. Deze mensen wonen vaak in minder goed geïsoleerde huizen waardoor de energierekening hoog is. Volgens Koornneef moet duurzamer leven voor iedereen betaalbaar worden en moeten de financiële sector, het bedrijfsleven en de politiek de handen ineenslaan om te zorgen dat duurzame keuzes niet langer duurder zijn dan niet-duurzame keuzes.

ASN Bank houdt zich onder andere bezig met leefbare lonen in de kledingsector en de klimaatimpact van bouwprojecten. Ook introduceerde de bank het ASN Biodiversiteitsfonds, dat investeert in projecten en initiatieven die een meetbare positieve bijdrage leveren aan de biodiversiteit, zoals duurzame bosbouw en visserij.

Bron: ASN Bank

GEEN REACTIES