Banken melden minder fraude in betalingsverkeer; phishing bij internetbankieren neemt toe

Banken melden minder fraude in betalingsverkeer; phishing bij internetbankieren neemt toe
© Pixabay

De schade door phishing bij internetbankieren is toegenomen van 1,05 miljoen euro in 2017 naar 3,81 miljoen euro in 2018. Dit melden Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken.

Desondanks is de totale schade door fraude in het betalingsverkeer in 2018 licht afgenomen, met 2 procent. Het aantal fraudegevallen met betaalpassen, automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren is namelijk fors gedaald, van 1,28 miljoen euro in 2017 naar 337.000 euro in 2018, dankzij aangescherpte procedures bij banken. Voor mobiel bankieren is er in 2018 wederom helemaal geen fraude gemeld.

Ondanks een toename van het aantal pinbetalingen met 12,6 procent, is de schade door fraude met betaalpassen vorig jaar met 33 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder, naar 4,91 miljoen euro. Nog steeds zijn er geen voorvallen geweest van contactloos zakkenrollen, vooral omdat het niet loont en mogelijke daders makkelijk kunnen worden opgespoord.

Phishing via Whatsapp
De stijging van de schade door phishing bij internetbankieren lijkt het gevolg van drie factoren:
• Fraudeurs gebruiken betere hulpmiddelen waarmee ze phishingaanvallen makkelijker, vaker en grootschaliger kunnen uitvoeren.
• De kwaliteit van valse e-mails en valse websites wordt steeds beter, met minder taalfouten en betere vormgeving en opmaak.
• Fraudeurs weten hun doelwitten steeds overtuigender persoonlijk aan te spreken, met een juiste aanhef en naam, ook via SMS, berichtenapps als WhatsApp en social media als Facebook.
• Fraudeurs proberen met phishing ook beveiligingscodes te bemachtigen waarmee ze namens hun slachtoffer een mobiele bankapp op hun eigen smartphone kunnen installeren. Met die bankapp krijgen ze dan toegang tot de bankrekening van hun slachtoffer.

De sterke toename van phishing lijkt ook buiten Nederland om zich heen te grijpen. De Belgische banken meldden begin deze maand dat de schade door phishing bij hun klanten is opgelopen van 2,5 miljoen euro in 2017 tot 8 miljoen euro in 2018.

Systemen verbeteren
Banken zeggen continu hun systemen voor internetbankieren en mobiel bankieren te verbeteren, om frauduleuze transacties te detecteren en onderscheppen. Daarnaast nemen banken deel aan initiatieven in de private en publieke sector om berichtenverkeer technisch beter te beveiligen en om fraudeurs op te sporen en te vervolgen. In 2018 is 96 procent van de fraude met internetbankieren vergoed aan slachtoffers.

Bron: Betaalvereniging Nederland

GEEN REACTIES