ASR vindt razendsnel koper voor bankactiviteiten

pixabay

Een maand nadat verzekeraar ASR bekendmaakte de eigen bankactiviteiten in de etalage te zetten, is een groot deel daarvan nu verkocht. Achmea meldde zich als koper.

Dat maakten beide verzekeraars op donderdag in een gezamenlijk persbericht bekend. Achmea neemt van ASR een spaarportefeuille over van €1,7 mrd (125.000 klanten) en een hypotheekportefeuille van €1,5 mrd. Dit laatste betreft de gehele hypotheekportefeuille zoals die nu op de balans van ASR Bank staat. Wel blijft ASR vooralsnog voor de betreffende hypotheekklanten de contactpartij. De spaarklanten van ASR worden overgeheveld naar Centraal Beheer.

Achmea Bank
Zowel de hypotheekportefeuille als de spaarportefeuille komen officieel te vallen onder Achmea Bank, die sinds 1995 een vergunning heeft van DNB. Achmea Bank handelt onder meer met de merknamen Centraal Beheer en Woonfonds. Achmea wil naar eigen zeggen Centraal Beheer positioneren als brede financiële dienstverlener en deze overname draagt hieraan bij.

Achmea Bank zag in 2018 de eigen hypotheekportefeuille in omvang afnemen met €0,5 mrd naar €9,8 mrd, zo blijkt uit de jaarcijfers die de bank vorige week naar buiten bracht. Ook de nieuwe hypotheekproductie kwam vorig jaar lager uit: €0,6 mrd, een afname van €0,1 mrd. Volgens Achmea komt dit doordat de focus ligt op nicheproducten met een hogere rentemarge. Verder daalde de spaarportefeuille in 2018 met €0,3 mrd naar €5,7 mrd, vanwege het aflopen van een aantal deposito’s. Tegenover deze dalingen stond een stijging van de winst; deze nam met €15 mln toe naar €39 mln.

ASR Bank stopt
ASR gaat nu de eigen bank volledig afbouwen en verwacht daar in de eerste helft van volgend jaar mee klaar te zijn. Dit betekent niet dat de verzekeraar stopt met de verkoop van en het beleggen in hypotheken. Na de verkoop resteert op de ASR-balans nog een hypotheekportefeuille van €6,7 mrd. De verkoop van nieuwe hypotheken zal nu naar verwachting gaan plaatsvinden via een regiepartij.