Topicus zet consument aan de knoppen bij financiële beslissingen

© Pixabay

Technologiebedrijf Topicus start binnenkort een pilot die consumenten real-time inzicht kan geven in hun pensioen, hypotheek en andere financiële zaken. Het bedrijf werkt sinds enkele maanden aan een website waarmee mensen alle belangrijke financiële informatie kunnen samenbrengen om scenario’s door te rekenen en daarnaar te handelen.

‘Mensen zijn gewend een statisch pensioenoverzicht te krijgen’, vertelt Clint van Haalen, managing director van Topicus sector Finance. ‘Dan weten ze: hier kan ik op rekenen. Maar zo’n overzicht gaat ervan uit dat ze vanaf dat moment tot hun pensioen ongeveer hetzelfde blijven doen. Terwijl mensen zich afvragen: kan ik mij een jaar sabbatical veroorloven? En als ik dat doe, zit die wereldreis er na mijn pensioen dan nog in? Wat als ik een dag minder ga werken, of als ik er eerder mee wil stoppen? En als je dat weet, kun je ernaar handelen, dus zo nodig je pensioenregeling aanpassen.’

Gegevens delen
Van Haalen verwacht financiële instellingen mee te krijgen om gegevens te delen voor deze ‘financiële cockpit’. ‘Pensioenfondsen, bijvoorbeeld, hebben een zorgplicht. Zij kunnen een grotere maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen door hun cliënten in staat te stellen een compleet financieel plaatje voor hun oude dag op te stellen.’

Voor banken geldt dat zij wettelijk verplicht worden om hun data open te stellen voor consumenten die er andere diensten aan willen koppelen. Maar een portal zal de banken (en andere instellingen) ook in staat stellen nieuwe businessmodellen te ontwikkelen, meent Van Haalen: ‘De traditionele adviseur is gericht op het verkopen van een product, zoals een hypotheek of een pensioenverzekering. In de toekomst zullen adviseurs een veel breder werkterrein hebben. Ze verkopen niet een product, maar een advies dat alle financiële factoren in iemands leven meeweegt.’