Aon: Covid zet captive-hype op hold

Trend: 'Coronaclausule' bij aankoop assurantieportefeuilles
© Pixabay

Veel bedrijven zagen door de harde verzekeringskans weer mogelijkheden voor een captive, maar de corona-uitbraak doet velen van hen weer terugschrikken.

Dat stelt Vincent Barrett, regiomanager van de Europese activiteiten van verzekeringsmakelaar Aon, op de website Commercial Risk Online. Aanvankelijk was de interesse in captives aanzienlijk en speelde het instrument een belangrijke rol bij gesprekken over het al dan niet verlengen van een polis voor 2021, aldus Barrett die veel captives adviseert. De hardere zakelijke verzekeringsmarkt maken de captives een aantrekkelijk alternatief.

Maar door de uitbraak van het Covid-19-virus en vooral de economische gevolgen daarvan, ziet het er volgens de Aon-manager opeens allemaal anders uit. In de eerste maanden van de lockdown speelde de captive nog een ondersteunende rol voor de betreffende bedrijven: de eigen verzekeringsentiteit kon bijvoorbeeld liquiditeit verschaffen aan het moederbedrijf. Nu de impact van het virus echter dermate immens is, zullen de ondernemingen volgens Barrett fundamenteler moeten nadenken over hun risicostrategie en over de vraag of een captive daar wel het juiste antwoord op is.

‘Het is duidelijk dat het risicolandschap anders is dan pre-corona’, aldus Barrett. ‘Bedrijven zullen puntsgewijs moeten onderzoeken wat heeft gewerkt en wat niet voor wat betreft hun veerkracht in de economische storm. En of dat invloed heeft op de ‘risicotransfer’ en de rol van captives daarin.’ Hij voegt daaraan toe dat er nog veel onzeker is en veel data voor zo’n exercitie ontbreken. Bijvoorbeeld over de schade van ‘business interruption’ en of dat nu wel of niet gedekt is (in verschillende landen ligt dat nu bij de rechter). Ook moet worden gekeken in hoeverre ondernemingen vatbaar zijn voor pandemieën in de toekomst. Captives kunnen daar volgens Barrett zeker een rol in hebben, bijvoorbeeld door het ‘dichten van de gaten’ die ontstaan door risico’s die zijn uitgezonderd van dekking.

Bron: Commercial Risk Online