ANWB Alarmcentrale ontving deze zomer 7% meer hulpvragen

ANWB Alarmcentrale ontving deze zomer 7% meer hulpvragen

Het was een drukke zomer voor de ANWB Alarmcentrale. De centrale kreeg deze zomer 7% meer hulpvragen dan in 2017. Ook bleef de verwachte ‘dip’ tijdens de zomer bij de Wegenwacht in Nederland uit. Het aantal hulpverleningen in Nederland bleef op een hoger niveau.

Vakantiegangers meldden zich bij de Alarmcentrale met persoonlijk leed of letsel of maakten melding van problemen met auto, camper of caravan. De top vijf van ziekte en letsel bestond uit: buikklachten, infecties, beenbreuken, schaaf- en snijwonden, longontsteking. De top vijf voertuigproblemen bestond uit: niet startende motor, brandende controlelampjes, lekke band, afslaande motor, accuproblemen.

Geen reservewiel
Het aantal lekke banden lag 6% hoger dan in 2017. De Alarmcentrale moest er deze zomer 5000 keer voor in actie komen. In de helft van de gevallen was er geen reservewiel in de auto aanwezig. De meeste meldingen van lekke banden komen uit Frankrijk, Duitsland en België.

Het aantal telefoontjes naar de ANWB-Alarmcentrale bleef gelijk aan dat van vorig jaar: bijna 700.000. Dat is te verklaren doordat de ANWB diverse technische oplossingen heeft ingezet die minder telefoontjes tot gevolg hadden. Zo konden ANWB-leden in binnen- en buiten land ook autopech melden via de Wegenwacht-app.

De drukste dag was maandag 30 juli met 14.148 telefoontjes. Daarmee sneuvelde het record van de drukste zomerdag van 13.800 telefoontjes uit 2013. Het aantal calamiteiten bleef dit jaar beperkt. Dit ANWB Alarmcentrale kreeg 67 meldingen van de aardbeving in Lombok. Ook waren  er vier meldingen van de bosbranden in Griekenland.

Bron: ANWB

GEEN REACTIES