Alternatief voor sparen: beleggen in mkb-leningen

DNB: verzekeraars mogen weer dividend uitkeren
© Pixabay

Verzekeraar De Goudse en vermogensbeheerder OHV zetten een beleggingsfonds in de markt dat zich specifiek richt op leningen voor mkb-bedrijven.

Dat maakten beide partijen dinsdag bekend. Het gaat om het Fresh Dutch SME Fund, dat beheerd wordt door OHV. Het fonds staat open voor zowel institutionele als particuliere beleggers. De Goudse zal als institutionele partij investeren in het fonds en heeft al een portefeuille aan mkb-leningen ingebracht om ‘het fonds een goede start te geven’, aldus Pieter de Frel, bestuurslid van De Goudse in een toelichting. Het doel is om het bedrag aan financieringen uiteindelijk te laten groeien tot 100 mln euro.

Vermogensbeheerder OHV ziet het fonds als een aanvullende mogelijkheid voor vermogende particulieren en grote beleggers om rendement te maken. Bart Vemer, portefeuillebeheerder van het fonds: ‘Met de historisch lage rentestanden is rendement maken vandaag de dag niet eenvoudig. Beleggen in hypotheken is een fenomeen dat we al langer kennen in Nederland; dit is het vervolg daarop. Vanaf nu is ook het beleggen in Nederlandse mkb-leningen mogelijk, waarmee je helpt de Nederlandse economie te versterken.’

De praktische uitvoering van de financiering is in handen van OHV-dochter Voordegroei, waarin ook De Goudse een belang heeft. Voordegroei is een financieringsplatform voor het mkb en beoordeelt de kredietaanvragen. Daarvoor wordt een extra kredietanalist aangetrokken.

Uit de prospectus van het beleggingsfonds blijkt dat er een aantal eisen worden gesteld aan de bedrijven waaraan krediet wordt verstrekt. Zo moet een bedrijf minimaal twee jaar actief zijn en een positief eigen vermogen hebben. Daarnaast is het minimum aan te verstrekken krediet 100.000 euro per aanvraag en moet een bedrijf in beginsel de lening lineair aflossen. Het fonds verstrekt geen garantievermogen of onderhandse leningen.