Allianz boekt 8% meer premie in Nederland

Stabiel derde kwartaal voor Allianz Benelux

Verzekeraar Allianz heeft in Nederland het premie-inkomen kunnen verhogen van 1,3 mrd euro naar 1,4 mrd euro. Het aantal klanten blijft gelijk op 1,3 mln.

Dat komt naar voren in de jaarcijfers van vrijdag. De verzekeraar splitst het premie-inkomen niet naar leven en schade per regio, maar zegt wel dat in Nederland bij leven en schade de omzet steeg. Er worden geen resultaten naar regio gegeven.

De totale operationele winst nam in de Benelux toe naar 284 mln euro (266 mln in 2018). Het levenresultaat steeg met 6 mln naar 162 mln, schade met 11 mln naar 121 mln euro. De combined ratio verbeterde met 1%p naar 93,7%.

Opmerkelijk is dat over de eerste negen maanden de combined ratio nog 95,2% was. Het vierde kwartaal is ten aanzien van schade derhalve extreem winstgevend geweest. Allianz kondigde in november aan dat er ‘acties waren ingezet om onze portefeuilles te verbeteren, die hun vruchten afwerpen’. De acties zijn vooral verzekeringstechnisch, stelde Anthony Bradshaw, Regional CEO van Allianz Benelux. In het vierde kwartaal nam de premieomzet schade maar licht toe van 302 naar 311 mln euro: +3%, minder dan de eerste negen maanden (+6,5%). Het sterke resultaat komt dan waarschijnlijk door minder claims.

GEEN REACTIES