Allianz Benelux scoort goed, merkt wel economische uitdagingen

Ondanks een licht dalend premie-inkomen heeft Allianz Benelux goed gepresteerd over de eerste 3 kwartalen van 2022. Het operationeel resultaat toe van 172,7 miljoen euro over dezelfde periode in 2021 tot 284 miljoen euro nu.

Het totale nettoresultaat steeg van 102,0 miljoen euro tot 169,7 miljoen euro. Het premie-inkomen komt over de eerste drie kwartalen van 2022 uit op 2.645 miljoen euro. Dat is vergeleken met 9M 2021 (2.772 miljoen euro) een daling van 4,6%. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de tak Leven, waarvan premie-inkomen daalde met 10,6%: 1.380 miljoen euro vergeleken met 1.544 miljoen euro over 9M 2021.

In de Levenportefeuille nam het operationeel resultaat wel toe met 40,5% tot 139,6 miljoen euro (9M 2021: 99,4 miljoen euro). Vooral in België was er sprake van een hogere beleggingsmarge. Onderliggend laat de new business margin ten opzichte van 2021 opnieuw een gezonde groei zien tot 2,9% (9M 2021: 2,5%).

Voor de Schadeportefeuille steeg het premie-inkomen juist met 3,0% tot 1.265 miljoen euro. Het operationeel resultaat verdubbelde bijna van 73,3 tot 144,4 miljoen euro. Het verschil met 2021 komt vooral door een eenmalige herverzekeringstransactie in dat jaar. De combined ratio kwam voor de eerste drie kwartalen van dit jaar uit op 91,0% (een verbetering t.o.v. 9M 2021: 95,8%).

Ondanks de goede resultaten merkt ook Allianz “de eerste effecten van de voortdurende macro-economische uitdagingen, zoals de forse inflatie, de energiecrisis en de niet-aflatende druk op de arbeidsmarkt”, waarschuwt Joos Louwerier, Regional CEO Allianz Benelux. “De hiermee gepaard gaande uitdagingen zijn steeds meer voelbaar voor onze klanten, business-partners en onszelf. We nemen dan ook, in samenspraak met onze business-partners, passende maatregelen waar nodig.”

Bron: Allianz