AFM ziet onvoldoende actie bij tegengaan overkreditering

AFM ziet onvoldoende actie bij tegengaan overkreditering
© Pixabay

Kredietaanbieders verstrekken nog altijd leningen die consumenten niet kunnen dragen. Dit constateert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek in het kader van het Klantbelang Dashboard. Met het Klantbelang Dashboard meet de AFM jaarlijks in welke mate banken en verzekeraars het klantbelang centraal stellen.

Hoewel er stappen in de goede richting zijn gezet, kan de dienstverlening bij kredietverstrekkers nog altijd beter. De AFM vindt het belangrijk dat klanten een lening afsluiten die past bij hun financiële situatie en het doel waarvoor zij lenen, zodat niet meer en langer wordt geleend dan nodig is. De AFM heeft echter onvoldoende verbetering gezien in het tegengaan van overkreditering en sluit ‘formele en informele’ maatregelen daarom niet uit.

Passend krediet
Wel neemt het aantal aflopende kredieten toe, ten opzichte van het aantal doorlopende kredieten. De AFM juicht dit toe, omdat dit voor de meeste bestedingsdoelen een beter alternatief is. Een aflopend krediet biedt de klant geen mogelijkheid om afgelost krediet weer op te nemen, waardoor consumenten minder in de verleiding komen het aan te wenden voor een andere besteding. De AFM blijft aanbieders aansporen om het krediet beter aan te laten sluiten op het doel van de lening en de situatie van de klant.

Nazorg
Ook tijdens de looptijd van het krediet kunnen aanbieders meer doen om ervoor te waken dat klanten in de knel komen door gewijzigde omstandigheden. Door de financiële situatie van klanten actief te blijven volgen, kan tijdig een oplossing worden aangeboden. Bijvoorbeeld als een klant door een verslechterde positie vastzit aan de kredietaanbieder (locked up) en niet kan overstappen naar een beter alternatief.

Daarnaast vindt de AFM het belangrijk dat aanbieders bij tussentijdse rentewijzigingen duidelijk en transparant communiceren. Hierbij verwacht de AFM dat de gevolgen in termen van kosten en looptijd voor de klant inzichtelijk worden gemaakt.

Bron: AFM

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES