AFM waarschuwt voor risico’s digitalisering financiële sector

© Pixabay

De Autoriteit Financiële Markten vraagt aandacht voor de risico’s van digitalisering binnen de financiële dienstverlening. Digitalisering kan financiële dienstverlening verbeteren en nieuwe contactmogelijkheden voor advies bieden, maar brengt ook gevaren met zich mee. Zo kan het toenemende gemak bij het digitaal afsluiten van financiële producten leiden tot gebruik van niet-passende producten door consumenten.

Klanten kunnen bijvoorbeeld diensten uit het buitenland aankopen, zonder te beseffen dat daar andere regels en een ander beschermingsniveau kunnen gelden. Of tech-reuzen kunnen, op basis van verzamelde data, advertenties om leningen af te sluiten aanbieden aan kwetsbare, makkelijk te beïnvloeden consumenten.

De AFM benadrukt het belang van de adviseur: zonder adviseur is de aankoop van een financieel product misschien goedkoper, maar dan moet de consument zelf bepalen of het product bij zijn situatie past en is het lastiger om antwoord te krijgen op vragen als men iets niet begrijpt.

Jaarlijkse analyse
De AFM geeft deze waarschuwing af in de publicatie Trendzicht, de jaarlijkse analyse die trends en ontwikkelingen, kansen en risico’s voor de financiële sector in kaart brengt. De analyse vormt de basis voor de strategie en de agenda 2020-2022 van de AFM.

Andere trends die de AFM in Trendzicht signaleert, zijn macro-economische ontwikkelingen, veranderingen in (Europese) regelgeving, politieke onzekerheid en de overgang naar een duurzame economie en samenleving. De trends staan aan de basis van drie toezichtthema’s: kwetsbaarheden in de financiële positie van huishoudens, stabiele kapitaalmarkten post-brexit en genoemde digitalisering. Actuele thema’s hierin zijn: de risico’s bij het aflopen van aflossingsvrije hypotheken rond 2035 en de risico’s bij de introductie van nieuwe referentierentes (IBOR-transitie).

Bron: AFM