Aegon houdt nettowinst op peil ondanks uitdagende marktomstandigheden

Aegon ziet operationeel resultaat in eerste kwartaal stijgen met 20 procent

Verzekeraar Aegon lijdt onder de aanhoudend lage rente. Het onderliggend resultaat van de holding daalde het afgelopen halfjaar met 5% tot EUR 963 miljoen. De nettowinst nam wel toe, tot 910 miljoen euro. Dit is vooral te danken aan positieve herwaarderingen van vastgoed in Nederland en de VS.

Scheidend bestuursvoorzitter Alex Wynandts sprak van uitdagende marktomstandigheden. In de VS was sprake van een netto-uitstroom bij pensioenen en annuities. In andere regio’s ziet Aegon een verbetering van de onderliggende winst, vooral door gunstiger schaderesultaten en groei. De verkoop van nieuwe levensverzekeringen nam met 15% toe tot EUR 456 miljoen, vooral door groei in Azië en hogere pensioenverkopen in Nederland. De verkoop van ongevallen- en ziektekostenverzekeringen steeg met 19% tot EUR 113 miljoen, vooral door een groot nieuw contract voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen in Amerika. De verkoop van schadeverzekeringen steeg met 6% tot EUR 64 miljoen door groei in Spanje.

De Solvency-II-ratio van de holding kwam met 201% boven de beoogde bandbreedte, dit is een toename met 4%-punten in het tweede halfjaar van 2019. In Nederland steeg de Solvency-II-ratio van 152% in juni 2019 tot 171% einde van het jaar.

Daarmee is de Nederlandse tak weer boven het gewenste minimum van 155%. Dit is vooral te danken aan managementacties en kapitaalverwerving. Zo is het langlevenrisico van een deel van de Nederlandse levenportefeuille herverzekerd bij de Canadese herverzekeraar Canada Life. Hiermee is 12 miljard euro gemoeid. Verder stopt de Nederlandse divisie met de verkoop van de verliesgevende individuele levensverzekeringen. Aegon Nederland, dat de afgelopen jaren het zorgenkindje was van het bedrijf en in 2019 zelfs zijn afdracht aan de holding uitstelde, kon deze maand weer EUR 100 miljoen overmaken.

Bron: Aegon