Adviseur geeft zichzelf een 8 maar krijgt van klant een 7

© Pixabay

Klanten zijn minder positief over het verzekeringsintermediair dan de tussenpersonen verwachten. Dat blijkt uit een onderzoek van Sparkling CRM.

Assurantietussenpersonen waarderen zichzelf volgens het onderzoek gemiddeld met een 7,95. Ze verwachten hetzelfde rapportcijfer van de klant te krijgen, maar de consument waardeert het intermediair echter met een 7,1. Volgens Sparkling CRM komt dit mogelijk doordat klantkennis bij veel intermediairs nog lang niet optimaal wordt benut. ‘Veel kantoren zijn meer dan de helft van hun tijd kwijt met administratieve werkzaamheden en besteden minder dan de helft van hun tijd aan klantcontact’, aldus het onderzoeksbureau in een toelichting.

Vertrouwen
Wel krijgen onafhankelijke adviseurs van de consument een aanzienlijk hogere cijfer dan verzekeraars (5,96), landelijke adviesketens (5,95) en banken (5,85). Daarnaast genieten onafhankelijke tussenpersonen meer vertrouwen van consumenten vergeleken met banken en verzekeraars, blijkt uit een ander onderzoek van Onderzoeksbureau Fred de Jong. Bijna 40% van de ondervraagde consumenten zegt de eigen persoonlijke financiële gegevens het liefst toe te vertrouwen aan hun eigen, onafhankelijke adviseur. De eigen bank en verzekeraar presteren op het gebied van vertrouwen met respectievelijk 19% en 7,8% een stuk minder, even als de overheid (8,8%). Bijna een kwart van de respondenten vertrouwt zijn financiële gegevens aan niemand toe.

Informatie
Verder blijkt uit de onderzoeken dat een groot deel van de ondervraagde adviseurs geen informatie heeft vastgelegd over belangrijke financiële kengetallen van particuliere klanten zoals hypotheek, pensioenvoorzieningen, lopende verzekeringen (al dan niet ergens anders afgesloten) en de financiële positie. Ook bij de informatie die wordt vastgelegd van zakelijke klanten ontstaat dit beeld. Met name financiële informatie over de lopende verzekeringen en de totale situatie ontbreekt bij veel adviseurs. De onderzoekers betogen dat tussenpersonen daardoor veel kansen laten liggen.