Advieskosten uitvaartverzekering nu gemiddeld €114

copyright Pixabay

De advieskosten voor een uitvaartverzekering die intermediairs aan hun klanten in rekening brengen daalden in 2016 licht naar gemiddeld €114,11.

Daarmee lijkt de sterke daling van dit tarief sinds 2013, toen het provisieverbod werd ingesteld, tot staan gebracht. Dat blijkt uit een onderzoek naar de advieskosten dat uitvaartverzekeraar Monuta hield onder ruim 900 tussenpersonen.

In 2013 bedroegen de gemiddelde advieskosten nog ruim €194; in 2015 was dit al gedaald naar bijna 116 euro. Afgelopen jaar ging daar dus nog ruim anderhalve euro van af. De bedragen die tussenpersonen het meest in rekening brengen zijn €75, €50 en €150.

Uit het onderzoek blijkt verder dat ongeveer tweederde kiest voor eenmalige advieskosten, inclusief de bemiddeling. Een vijfde kiest voor een service-abonnement, terwijl 17% de voorkeur geeft aan een combinatie van advieskosten en een service-abonnement. Ook de kosten van het service-abonnement zijn het afgelopen jaar sterk gedaald: Gemiddeld brengt een intermediair zijn klant €3,70 per maand in rekening. In 2015 was dat nog € 6,81 per maand.

Bron: Monuta