ACM duikt op thema onverzekerbaarheid

De Autoriteit Consument & Markt is bezig met een onderzoek op de verzekeringsmarkt naar onverzekerbaarheid, verschraling en verstoorde marktwerking.

Dat meldde Adfiz-voorzitter Wim Heeres in zijn toespraak op de nieuwjaarsbijeenkomst van de branchevereniging. ‘Begin december was de consumenten- en mededingingsautoriteit te gast op het Adfiz-bureau in Amersfoort. Om met ons van gedachten te wisselen over en input te verzamelen voor een marktonderzoek’, zo vertelde Heeres.

Door consolidatie, standaardisatie en monopolisering verschraalt het verzekeringsaanbod voor specifieke risico’s, vindt de Adfiz-voorzitter. ‘Sinds anderhalf jaar zetten wij het probleem rondom onverzekerbare risico’s op de kaart. En met succes! Er werd over geschreven. Er werd radio over gemaakt. Er werden Kamervragen over gesteld. En aan de Bordewijklaan werd het tot speerpunt van een meerjarenplan gemaakt.’

Verder zet Heeres de deur op een kier voor wat betreft de discussie over provisietransparantie. ‘Er is met ons te praten. Maar wel op voorwaarde dat zo’n nieuwe vorm van verplichte transparantie daadwerkelijk in het belang van de klant is en de marktverhoudingen niet verstoort.’ Verder wil Heeres dat er meer publieke aandacht komt voor de echte waarde van advies, en ‘dat we rechtstreekse productverkoop en leadgeneratie niet langer als advies zien. Over transparantie gesproken’.