Achmea sluit drie vestigingen

Verzekeringsconcern Achmea gaat tot 2020 stapsgewijs zijn vestigingen in De Meern, Leusden en Zwolle sluiten. De activiteiten in Tilburg worden samengebracht in één kantoor. De vestigingen in Apeldoorn, Leeuwarden, Leiden en Zeist blijven gehandhaafd.

Als reden noemt de verzekeraar digitalisering, nieuwe flexibele werkvormen en de daling van het aantal medewerkers. Bij de verhuisplannen gaan geen extra banen verloren. Het besluit moet nog worden voorgelegd aan de centrale ondernemingsraad.

Achmea boekte in 2016 een verlies van 382 miljoen euro. Door een al eerder ingezette reorganisatie nam het aantal arbeidsplaatsen af met zo’n 3.350. Tot het jaar 2020 verdwijnen nog zo’n 2.000 arbeidsplaatsen.

Met de concentratie van vestigingen realiseert Achmea een forse kostenbesparing. Willem van Duin, voorzitter van de Raad van Bestuur van Achmea, licht het besluit toe: “Het is onvermijdelijk dat we deze stap zetten. De daling van het aantal medewerkers zet door. Daarnaast werken onze mensen steeds flexibeler samen, op wisselende locaties en in wisselende teams. Denk aan nieuwe werkvormen als Agile/Scrum, die om een ander soort ruimte vragen. Daardoor hebben we steeds minder traditionele kantoorruimte nodig.”

Bron: Achmea