Wonderfolie helpt reconstructie schade bij parkeren

Wonderfolie helpt bij reconstructie parkeerschade
© Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een nieuw middel om bij parkeerschades vast te stellen of de schade is veroorzaakt door een motorvoertuig: de kleeffolie Spurfix. Daarmee worden volgens Frank IJlst, afdelingsmanager van het Schadecentrum, veel tijd en kosten bespaard. “Maar het belangrijkste is dat het veel onbegrip wegneemt bij benadeelden.”

De folie is vergelijkbaar met huishoudfolie, maar dan van hele goede kwaliteit. Hij kan op het beschadigde gedeelte van de auto worden geplakt en neemt geen lijmresten mee. Zelfs een maand na het ongeval kunnen er nog sporen worden gevonden. Zélfs als de auto gewassen is.

Preventieve werking
Frank IJlst: “Wij hebben met ons samenwerkende expertisebureaus afgesproken dat we het gaan gebruiken als er twijfel is over de toedracht van de schade. Dat heeft overigens ook een preventieve werking: mensen vragen wat het is en als dan blijkt dat hiermee feilloos kan worden aangetoond of er inderdaad van een motorrijtuig sprake was, zijn er claimanten die terugkrabbelen. Je voorkomt dus in een vroeg stadium dat mensen proberen te frauderen.”

De toepassingen gaan verder dan alleen parkeerschades: “Je kunt er toedrachtsonderzoek mee doen, bijvoorbeeld als een van de bij een ongeval betrokken partijen zegt de andere auto niet geraakt te hebben. Spurfix kun je ook aan de binnenkant gebruiken, bijvoorbeeld als er letselschade is en de bestuurder stelt met zijn hoofd tegen het dashboard te zijn geklapt.”

Is er na de schade-inspectie nog twijfel, dan wordt de folie opgestuurd naar een Nederlands laboratorium dat het spoormonster gaat onderzoeken met een microscoop. “Daar zijn alle mogelijke lakstalen aanwezig. In het lab kan worden vastgesteld of de auto in aanraking is geweest met bijvoorbeeld plastic, een vangrail, een lantarenpaal of toch een auto. Dat geeft zekerheid. Mocht er toch nog twijfel zijn, dan gaat het monster door naar Duitsland. Daar kunnen ze nog specifieker analyseren.”

De folie is namelijk niet nieuw. Spurfix is ontwikkeld door het Duitse bureau Lehmkuhl. Het wordt bij onze oosterburen al jaren gebruikt, vooral door de politie. IJlst: “Een agent heeft gewoon Spurfix op zak en plakt dat bij een aanrijding ter plekke op de auto’s. Dat kun je je bij ons niet voorstellen. Hier komt de politie al lang niet meer bij een aanrijding.”

Experts blijven noodzakelijk
Spurfix gaat experts niet overbodig maken, zegt IJlst. “Een expert ziet over het algemeen direct of een auto wel of niet stilstond toen de schade werd veroorzaakt. Een onafhankelijk expert blijft altijd nodig, want er moet een schadebedrag worden vastgesteld. Spurfix is een extra middel om onbegrip weg te nemen bij benadeelden. Er is soms discussie over de vraag of er nu een vast object is geraakt of niet. Of de mogelijkheid dat de auto is geraakt door een winkelwagen. Met Spurfix wordt die vaststelling minder arbitrair.”

Het Waarborgfonds gaat de folie op proef inzetten: eind dit jaar worden de resultaten geëvalueerd.

Bron: Waarborgfonds Motorverkeer

GEEN REACTIES