Achmea en PGB stoppen ontwikkeling gezamenlijk platform

Achmea en PGB stoppen ontwikkeling gezamenlijk pensioenadministratieplatform
© Jan, Pixabay

Achmea en Pensioenfonds PGB beëindigen de ontwikkeling van hun gezamenlijke pensioenadministratieplatform. Als reden voeren de partijen op dat de ontwikkeling van het platform vertraging heeft opgelopen door de complexiteit van de regelgeving van het nieuwe pensioenstelsel.

Twee jaar geleden kondigden Achmea, PGB en IT-dienstverlener CGI een strategische samenwerking aan voor de ontwikkeling van een nieuw platform voor pensioenadministratie. Ook andere pensioenuitvoerders zouden daar op termijn gebruik van kunnen maken. Om deze samenwerking vorm te geven, werden Achmea en PGB destijds aandeelhouder in het bedrijf InAdmin RiskCo, dat de IT-basis leverde met het systeem RAP (RiskCo Administratie Platform).

Afgelopen jaar bleek dat de realisatie van het platform vertraging opliep, onder meer als gevolg van de complexiteit van de zich uitkristalliserende nieuwe pensioenregelgeving. Bijsturen en pogen te versnellen leverden geen resultaat op.

‘Belang deelnemers en klanten voorop’

Met de nieuwe pensioenwet voor de deur willen PGB en Achmea geen risico nemen. Het belang van de eigen deelnemers en klanten staat voorop. De partijen kijken nu naar alternatieve scenario’s om ervoor te zorgen dat de eigen administraties op tijd in de pas lopen met de nieuwe regels. Een van die alternatieven is een individuele doorontwikkeling van het IT-systeem RAP.

De komende weken willen partijen knopen doorhakken. Het doel is om de opgedane kennis en al ontwikkelde oplossingen zoveel mogelijk mee te nemen naar een eigen, bedrijfsspecifieke toepassing.

Bron: Achmea