Acceptatiebeleid is doorslaggevend aspect voor adviseur

© Arek Socha, Pixabay

Het acceptatiebeleid is voor financieel adviseurs verreweg de belangrijkste indicator bij de keuze van een aanbieder voor hun klanten. Daarnaast wordt de deskundigheid van de binnendienst als belangrijk ervaren. Dit blijkt uit onderzoek van dienstverlener Bureau DFO.

Bureau DFO onderzocht welke aspecten voor financieel adviseurs bepalend zijn voor de keuze van een aanbieder voor hun klanten. Het onderzoek werd uitgevoerd op zes verschillende productmarkten: Hypotheken, Particulier schade, Zakelijk schade, Zakelijk inkomen, ORV en Lijfrente.

Nummer 1

In alle zes onderzochte productmarkten staat het acceptatiebeleid van de aanbieder in de top 5 van meest belangrijkste performance indicatoren en in vier van de zes productmarkten zelfs met stip op nummer 1. Gemiddeld vindt 70% van de adviseurs het acceptatiebeleid een doorslaggevend aspect.

Het acceptatiebeleid van verzekeraars en hypotheekaanbieders is belangrijk voor financieel adviseurs en hun klanten omdat het bijdraagt aan verzekeringen op maat, kwaliteitsborging en bescherming van verzekerden. Daarnaast kan er in geval van schade of verlies, een correcte uitkering gedaan worden.

Goede klantbediening

Een ander inzicht is het belang van een deskundige binnendienst – degenen die verantwoordelijk zijn voor het afhandelen van vragen en problemen van klanten, het verwerken van poliswijzigingen en claims – en de mogelijkheid om te overleggen met de aanbieder. In vijf van de zes productmarkten staat de kwaliteit van de binnendienst in de top 5 van performance indicatoren. Deze is voor adviseurs cruciaal om een goede klantbediening en efficiënte bedrijfsvoering te waarborgen.

De komende maanden voert Bureau DFO vervolgonderzoek uit waarin de performance van individuele aanbieders wordt onderzocht.

bron: Bureau DFO