ABN groeit met hypotheken maar raakt er ook veel kwijt

Starter wil toch liever adviseur bij aankoop woning
© Pixabay

ABN Amro Bank zag de hypotheekproductie in het derde kwartaal met maar liefst €4,9 mrd toenemen. De totale portefeuille steeg evenwel maar met €0,8 mrd.

Dat betekent klanten van de bank ofwel flink aflossen op hun bestaande hypotheek of hun hypotheek naar een andere financiële instelling oversluiten. Consumenten kiezen steeds vaker voor een hypotheek met een langere looptijd (bv 20 jaar) en banken zijn vanwege het grotere renterisico daarmee terughoudend. In combinatie met de lage rentestand kiezen veel klanten dan voor oversluiten naar een dergelijke hypotheek bij een verzekeraar of pensioenfonds.

Dit heeft mede tot gevolg dat de rente-inkomsten daardoor afnemen. In het derde kwartaalrapport hint ABN Amro daar ook op. De bank groeit zoals gezegd flink met hypotheken, maar de recent afgesloten leningen renderen veel minder dan de leningen van pakweg 10 jaar oud. En op de laatstgenoemde categorie wordt relatief veel afgelost of wordt overgesloten.

Het marktaandeel voor de nieuwe productie steeg naar 22% in het derde kwartaal. Dit wordt zowel gedragen als ABN Amro als door het merk Florius, zo bleek eerder uit cijfers van IG&H. Florius profileert zich de laatste tijd onder meer sterk met de seniorenhypotheek.

De gemiddelde loan-to-value van de totale portefeuille verbeterde verder naar 62%, terwijl er nu nog maar voor €2,1 mrd ‘onder water staat’. Dit is 1,4% van de portefeuille, vergeleken met 3,3% in september van 2018.