Werkgevers laten pensioencommunicatie liefst over aan specialisten

Bijna 9% meer incidentonderzoeken naar verzekeringsfraude
© Pixabay

Je werknemers informeren over de ins en outs van hun pensioen. Veel werkgevers zien dat als te ingewikkeld en waarschijnlijk ook als een ondankbare taak.

Uit een onderzoek van pensioenverzekeraar Scildon (in samenwerking met bureau Markteffect) blijkt dat tweederde van de werkgevers niet op de hoogte is van de verplichtingen die ze op grond van de Wet Pensioencommunicatie hebben richting hun personeel. Daarnaast beschikt de helft niet over antwoorden op aanvullende pensioenvragen van werknemers en zegt eveneens 50% behoefte te hebben aan ondersteuning bij de communicatieverplichtingen. Iets meer dan een kwart wil hulp van de adviseur, iets minder dan 25% wil dat van de pensioenuitvoerder.

Verder hebben de meeste werkgevers maar weinig zicht op de financiële en juridische consequenties van het pensioenakkoord, zo stelt een overgrote meerderheid van adviseurs in een onderzoek van DFO. Daarnaast maken veel relaties van de adviseurs zich zorgen over de toekomst voor wat betreft het pensioendossier. Het pensioenakkoord heeft derhalve bij werkgevers nog niet voor de gewenste opluchting gezorgd.

Een ander hardnekkig probleem is dat werknemers maar moeilijk echt te bereiken zijn met communicatie over pensioen. Veel van hen zijn, om een ouderwetse uitdrukking te gebruiken, ‘horende doof’. Ze zien en horen de info wel langskomen maar nemen het niet tot zich, laat staan dat er actie wordt ondernomen. Voor werkgevers is hun personeel dan informeren over pensioen een soort water naar de zee dragen.

Daarbij komt dat je je in het huidige financiële landschap niet populair maakt wanneer je over pensioen begint. De kranten staan vol over dreigende kortingen bij grote pensioenfondsen en steeds vaker komen er onheilspellende berichten over tegenvallende uitkeringen bij verzekerde regelingen. Het is dan ook niet gek dat werkgevers graag ondersteuning willen van externe partijen. Wel is het wrang om te constateren dat de groepen waar het bij pensioen het meest om gaan, individuele werknemers en werkgevers, er niet in slagen om enigszins constructief het onderwerp op te pakken.

De vraag is natuurlijk of pensioenadviseurs er wel in slagen om een verbinding te leggen met werknemers. Tal van wetenschappers hebben tot op heden tevergeefs gezocht naar een manier waarop het overbrengen van pensioeninformatie beklijft bij deze groep. Ook een partij als Scildon liet zich niet onbetuigd met allerlei initiatieven, bijvoorbeeld het toepassen van nieuwe neurologische methodieken als nudging. Het zal nog wel een tijd duren voordat het echte ei van Columbus is gevonden.

GEEN REACTIES