Onverwachte rekeningen na bezoek zorgverlener zonder contract

Zorgplicht blijft actueel op toezichtagenda AFM
© Gerd Altmann, Pixabay

Ruim 14 procent van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar een of meerdere keren een zorgverlener bezocht waarmee hun zorgverzekeraar geen contract had. Bijna 40 procent van hen kwam pas na het bezoek erachter dat ze daardoor zelf geld moesten bijbetalen. Dit blijkt uit onderzoek van financiële vergelijkingssite Geld.nl in samenwerking met Factsnapp.

Het onderzoek wijst verder uit dat de rekening van het bezoek aan een door de zorgverzekering niet-gecontracteerde zorgverlener gemiddeld 200 euro bedroeg. Volgens de onderzoekers tonen de uitkomsten aan dat veel consumenten nauwelijks bekend zijn met het begrip ‘gecontracteerde zorg’ of weten wat de gevolgen zijn als de bezochte zorgverlener geen contract heeft met hun zorgverzekeraar. Zo wist ruim 6 procent van de ondervraagden bijvoorbeeld niet of ze het afgelopen jaar een zorgverlener hadden bezocht zonder contract.

De onderzoekers zijn daarom van mening dat zowel zorgverzekeraars als zorgverleners moeten zorgen voor een betere informatievoorziening. Zo is het volgens hen mogelijk dat bijvoorbeeld een huisarts bij een doorverwijzing meteen onderzoekt hoe de contractzorg is geregeld voor een bepaalde patiënt. De onderzoekers merken verder op dat de zorgverlener waarnaar is doorverwezen deze kennis eveneens heeft en dit aan de patiënt zou kunnen laten weten. Tot slot zouden de zorgverzekeraars zelf hun klanten beter moeten informeren, omdat zij verantwoordelijk zijn voor het sluiten van contracten met de zorgverleners.

De onderzoekers hebben echter de afgelopen jaren geconstateerd dat de contracten met zorgverleners – voor het nieuwe jaar – steeds later rondkomen. Dit maakt het volgens de onderzoekers voor consumenten steeds lastiger een goede keuze te maken voor een zorgverzekering. In de periode dat zij dat zouden moeten doen, tussen half november en eind december, heeft een aantal grote zorgverzekeraars in sommige delen van het land namelijk nog maar 30 tot 70 procent van de contracten met ziekenhuizen afgesloten. Dit maakt het volgens de onderzoekers onmogelijk voor consumenten een goede keuze te maken. Vanwege de gebrekkige informatievoorziening raden de onderzoekers consumenten daarom aan een zorgverzekeraar te kiezen die contracten hebben afgesloten met de zorgverleners die zij het komende jaar willen bezoeken.

Bron: Geld.nl

GEEN REACTIES