Kunstmatige intelligentie de toekomst voor schadeclaims?

Solera, een onderneming in levenscyclusbeheer van voertuigen, wil een soepeler en efficiënter contactloos claimtraject voor auto- en wagenparkverzekeraars mogelijk maken. Tijdens een conferentie in Londen presenteert het bedrijf een end-to-end oplossing voor voertuigclaims en risicobeheer die gebruikmaakt van de kracht van kunstmatige intelligentie (AI) en visuele intelligentie (VI).

Volgens het bedrijf willen consumenten een snellere en betere afhandeling van hun schadeclaim en zou dit futuristische claimtraject daarvoor de oplossing bieden. Volgens een eigen onderzoek zou 70 procent van de consumenten van verzekeraar namelijk wisselen voor een snellere digitale claimervaring. Voor een volledig inzicht in het claimproces zou 56 procent de overstap wagen, terwijl een snellere claimafhandeling voor 53 procent van de consument aanleiding is van verzekeraar te wisselen. Verder wijst het onderzoek uit dat consumenten meer nauwkeurigheid wensen. Zo zegt 65 procent van de consumenten zijn oog op een schadehersteller te laten vallen als die gebruikmaakt van AI om het risico op fouten in het claimproces te minimaliseren.

De technologie van Solera zou verzekeraars helpen aan deze vragen te voldoen door het claimproces te versnellen door geautomatiseerde, AI-gestuurde besluitvorming. Dit brengt de gemiddelde schadeschattingstijd terug van twee uur naar tien minuten. Bovendien zegt het bedrijf dat het de reparatie-index van de beheerde claim verhoogt met meer dan 10 procent.

Door alle elementen van het schadetraject op één platform te integreren zou het delen van gegevens bovendien sneller en nauwkeuriger gaan. Dit zou verzekeraars in staat stellen de schadekosten sneller in te schatten wat leidt tot een betere ervaring voor klanten en een beter klantbehoud voor verzekeraars.

Tijdens de Insurtech Insights-conferentie in Londen wil het bedrijf verzekeraars laten zien hoe zij deze nieuwe technologie kunnen toepassen bij risicobeheer. Wie de toekomst van datagedreven contactloze claims en risicobeheer voor voertuigen wil aanschouwen moet snel zijn, want de conferentie vindt al plaats op woensdag 1 februari en donderdag 2 februari a.s.

GEEN REACTIES