Joost Riphagen: Bah, die beesten stinken!

Wat doet u er aan om van iedere dag een feest met uw klanten te maken?

Stel je eens voor. Jij bent een denkbeeldige ‘adviseur’ van een plaatselijke ondernemer. Neem een ondernemer in binnenshuis architectuur. Of een ondernemer in tuin architectuur. Eigenlijk maakt het niet uit wat voor ondernemer. Het is een feit dat deze ondernemer gevestigd is in het centrum van een middelgrote stad. Klanten zijn particulieren. De tijden van deze ondernemer zijn wel eens makkelijker geweest.

Op bezoek

Ga nog even verder in deze ‘veronderstelling’. Jij hebt gepland om bij de ondernemer op bezoek te gaan. Waarom? Je hebt gewoon een afspraak met hem gemaakt. Een afspraak om van ‘adviseur’ tot ondernemer bij te praten. Samen eens de koppen bij elkaar te steken en te praten over de ‘handel’. Vol enthousiasme stap jij uit je auto en loop je door het centrum van deze leuke stad. Je had al wat moeite om je auto te parkeren, want, zo blijkt, het is dierenmarkt in het centrum. ‘Wat een gezelligheid’, denk je bij jezelf.

Heerlijk, al die mensen die in dit lekkere weer met die beesten bezig zijn. ‘Opvallend dat er zo weinig lokale ondernemers aanwezig zijn’, denk je ook nog bij jezelf.

De ontmoeting

Eénmaal voor de pui van de ondernemer waar je een afspraak mee hebt, haal je je handen vast uit je zakken. Zo sta je paraat om jouw afspraak de hand te drukken.

Je hoeft de deur niet te openen, die stond namelijk al voor je open. Achter in de zaak zitten drie mensen aan een tafel koffie te drinken. ‘Dat is apart, mijn afspraak heeft nog een afspraak’, denk je bij jezelf. Maar nee, het blijken collega’s te zijn die samen met jouw afspraak een kop koffie zitten te drinken.

Je besluit er op af te stappen en geeft iedereen een hand. Even later zit je en start het gesprek. Deze zinnen domineren de start van het gesprek: “We hebben het zo moeilijk in onze sector”, “Consumenten kopen niet meer”, “Zelfs andere branches moeten er nu aan geloven”, “We hebben zelfs vandaag met die dierenmarkt geen bezoekers” en “En het ergste, bah, die beesten stinken!”
Dit aanhorende val jij als ‘adviseur’ van je stoel. Dat het niet goed gaat, dat is nog tot daar aan toe. Maar de wetenschap dat er buiten een dierenmarkt bezig is waar honderden potentiële klanten rondlopen. En dat de ondernemer binnen koffie drinkt met zijn collega’s en durft te zeggen: “We hebben zelfs vandaag met die dierenmarkt geen bezoekers” en nog erger “Bah, die beesten stinken.” Wat een ondernemerschap!

De ondernemer zou het uit moeten schreeuwen: ‘Heerlijk die beestenlucht, wat prachtig dat daar allemaal potentiële klanten op af komen. Ik sta vroeger op om deze kans te benutten!’.

Moraal van het verhaal

De moraal van het verhaal is: Zolang deze ondernemer binnen blijft zitten, blijven de klanten buiten (de beesten buiten zijn immers voor klanten veel leuker). Daarnaast, het gaat er niet om of deze ondernemer van beesten houdt. Het gaat erom of hij van mensen, en dus van klanten houdt! Jouw advies is daarom: Benut deze plaatselijke evenementen om met kantoor uit te pakken. Zet achter in kantoor een grote kooi met een groot konijn. Raden de kinderen hoe zwaar het konijn is, dan maken ze kans op een weekend Efteling (en terwijl de kinderen raden kan de ondernemer perfect de ouders aanspreken).

Joost Riphagen

DOOR Training & Coaching

Dit artikel verscheen in Leven en later leven,

magazine voor de leven- en pensioenprofessional

GEEN REACTIES