Half miljoen elektrische auto’s in Nederland

Verzekeren elektrische auto gemiddeld 16 procent duurder
© Gerd Altmann, Pixabay

Vanaf deze maand rijden er in Nederland meer dan vijfhonderdduizend volledige elektrische personenauto’s (EV’s). Dit hebben de onderzoekers van brancheorganisatie BOVAG gesignaleerd op basis van cijfers van de data-analisten van RDC.

Klimaatdoelen

Volgens de brancheorganisatie is de overschrijding van een half miljoen EV’s in Nederland een belangrijke mijlpaal voor het behalen van de klimaatdoelen. Daarbij tekent men aan dat de huidige prognoses van het Planbureau voor de Leefomgeving uitwijzen dat het EV-wagenpark de komende jaren nog gaat verdrievoudigen, tot zo’n 1,5 miljoen volledig elektrische personenauto’s in 2030.

Tweedehands elektrische auto’s

Ook de tweedehandsmarkt voor EV’s groeit snel, zo vervolgen de onderzoekers van de brancheorganisatie. Zo zou het afgelopen jaar ruim 21 procent meer gebruikte EV’s zijn verkocht: 60.628 in totaal. De onderzoekers vinden dit een goede ontwikkeling, omdat een gezonde tweedehands EV-markt de toegankelijkheid van een EV vergroot voor een breder publiek, nodig voor de transitie naar meer duurzame mobiliteit.

Aanschafsubsidie

Wel stippen de onderzoekers aan dat het jammer is dat de formerende partijen ervoor lijken te kiezen de EV-aanschafsubsidie op gebruikte auto’s voor particulieren al per 2025 te schrappen. Daar staat positief nieuws tegenover, aldus de onderzoekers, omdat in het nieuwe hoofdlijnenakkoord is aangegeven dat ‘de aanschaf van EV’s ondersteund blijft worden’.

Mototrijtuigenbelasting

En is er volgens de onderzoekers nog meer goed nieuws. De nieuwe coalitie heeft namelijk aangekondigd dat vanaf 2026 de motorrijtuigenbelasting (MRB) een gewichtscorrectie zal bevatten voor elektrische voertuigen. Deze gewichtscorrectie zou ervoor zorgen dat elektrische auto’s enerzijds een faire bijdrage leveren aan de autobelastingen, maar anderzijds niet duurder worden dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor en zich zo uit de markt zouden prijzen.

Hybrides

Iets vergelijkbaars zou volgens de brancheorganisatie moeten gebeuren voor plug-in hybrides (PHEV’s), een schoon alternatief voor automobilisten die de overstap naar volledig elektrisch nog niet willen of kunnen maken. Uit berekeningen van de brancheorganisatie zou blijken dat een gewichtscorrectie van 200 kg voldoende is om ervoor te zorgen dat ook plug-in hybrides niet méér hoeven te betalen dan vergelijkbare benzineauto’s. De elektrische actieradius van PHEV’s zou bovendien steeds verder toenemen en daarmee het CO2-besparingspotentieel.

Bron: BOVAG

GEEN REACTIES