Christian Dijkhof: Het positiviteitsbeginsel

Wie met de hakken in het zand blijft staan, zal geheid het plezier in ons mooie vak verliezen.

“Tussenpersonen maken een aangeslagen indruk” kopte Jurjen Oosterbaan in een prominente banner op Amweb.nl.

En inderdaad; het nivo op het Amwebforum is bij tijd en wijle inderdaad om te janken. En om aangeslagen van te raken. Altijd weer diezelfde ik-heb-alletijd-van-de-wereld-en-die-tijd-besteed-ik-

dan-het-liefste-aan-het-anoniemneersabelen-van-alles-en-iedereen-in-deze-branche-adviseurs. Waarschijnlijk zijn deze anonieme adviseurs vroeger op school gepest, en komen die trauma’s uit hun jeugd in alle hevigheid weer boven nu de overheid, AFM en consumentenorganisaties ze dwarszitten terwijl ze zich volwassen voelen. Alle frustratie eruit typen op Amweb.nl is voor hen waarschijnlijk te vergelijken met een therapeutische sessie bij een veel te dure psychotherapeut.

Om deze groep hoeven wij ons niet druk te maken lijkt me. En ook Jurjen Oosterbaan heeft niet specifiek deze groep bedoeld vermoed ik. Want hij heeft wel gelijk. We klagen steen en been over wat ons wordt aangedaan. Niet onterecht maar wel net zo zinloos. De veranderingen zijn er en zullen ook nog even blijven komen. Wie met de hakken in het zand blijft staan, zal geheid het plezier in ons mooie

vak verliezen. En zonder plezier zijn de uitdagingen inderdaad veel te groot.

Wie mij 10 jaar geleden had gezegd dat ik anno 2011 alleen nog maar hypotheekadvies zou uitbrengen op basis van een vaste-fee beloning van de klant had ik per direct een dwangbuis kado gedaan. Toch doen we het al een jaar of twee. En met veel plezier! Geen terugboekingen meer als een klant gaat scheiden of besluit voortijdig te verhuizen! Een consument die na vier adviesgesprekken naar de lokale Rabobank hobbelt en daar een tiende korting krijgt op “mijn”advies? Verleden tijd door het werken met een opdracht tot dienstverlening! Heerlijk. Een klant die ondanks mijn integriteit en oprechtheid twijfelt of mijn advies niet provisie-gekleurd is? Ook nooit meer een issue.

Zo moet de AFM het bedoeld hebben!

Natuurlijk slaat de regelgeving door, is de economie moeilijk en zit de woningmarkt totaal op slot. Maar al die grote uitdagingen kunnen we alleen de baas als we deze (perverse) prikkel kunnen omzetten in energie en plezier. En daar begint het toch weer. Het positiviteitsbeginsel.

Zet ‘m op!

Christian Dijkhof,

directeur HypotheekCompany

Deze column verscheen eerder in het ThemaMagazine Hypotheken en Wonen

en is nu te vinden in het ThemaMagazine-Archief, pag. 29

GEEN REACTIES