Aankoopintentie reisverzekeringen stijgt fors

Vergeet op vakantie corona niet

De jaarlijkse Global Travel Summit van Allianz Partners voorspelt drie belangrijke trends die dit jaar zorgen voor een turbulente reismarkt: een grotere vraag naar reisverzekeringen. hogere verwachtingen van klanten en als laatste trend een toegenomen economische en geopolitieke onrust.

Ten eerste een grotere vraag naar reisverzekeringen. Ondanks de inflatie maakt het reizen een grote comeback en ligt de belangstelling van consumenten voor reisverzekeringen ver boven het niveau van voor de coronapandemie. Dit blijkt uit gegevens van het Customer Lab van Allianz Partners uit België, Frankrijk, Duitsland, Italië en het VK. Zo is de aankoopintentie van reisverzekeringen tussen 2019 en 2022 meer dan verdubbeld: van 21 procent in 2019 naar 55 procent in 2022 voor internationale reizen. 

De sterk toegenomen aankoopintentie van reisverzekeringen leidt tot de tweede belangrijke trend: hogere verwachtingen van klanten van hun verzekeraar. Deze verwachtingen betreffen vooral een snellere afhandeling van claims en een snelle reactietijd. Voor verzekeraars is het een uitdaging te voldoen aan de hoge verwachtingen, omdat zij te maken hebben met een tekort aan arbeidskrachten.

Bij de derde trend speelt de complexe economische en geopolitieke achtergrond een grote rol. Dit heeft namelijk invloed op het bestedingspatroon van reizigers, mede als gevolg van de hogere kosten voor levensonderhoud. Verder zijn duurzaamheid en het maken van duurzame keuzes belangrijke thema’s voor reizigers. Het maken van duurzame keuzes is mogelijk door de eigen CO2-uitstoot op vakantie te verminderen en duurzamere keuzes te maken voor het vervoer naar de bestemming en tijdens het verblijf.

Bron: Verbond van Verzekeraars

GEEN REACTIES