4 wielen, 1 stuur, 3 pedalen: de standaardauto

Vanaf 2016 zijn alle fabrikanten verplicht deze versie aan te bieden tegen een transparante prijs.

Op het dashboard zitten standaard alleen een snelheidsmeter, kilometerteller, temperatuurmeter en een veilgheidsgordelwaarschuwingslichtje. Een gat waarin een radio/cd-speler gemonteerd kan worden is toegestaan. De auto is voorzien van een 1300 cc hybride motor, kunststof bekleding en de wettelijk verplichte accessoires, zoals verlichting, bumpers en ruitenwissers.

Alle fabrikanten zijn verplicht deze uitvoering te plaatsen op de Nationale Auto Prijsvergelijkings Site in de niet-metallic kleur grijs voorzien van prijs in- en exclusief btw, levertijd, energieverbruik per kilometer en de kosten van een serviceabonnement, in- en exclusief grote beurt en APK.

De toezichthouders hebben dit model uitgeroepen tot standaardproduct. Zo’n product kan bijdragen aan goede keuzes door consumenten met betrekking tot hun mobiliteit. De toezichthouder houdt sinds 2013 al toezicht op het productontwikkelingsproces en de producten van de autobranche. Aanbieders moeten bij het ontwikkelen van hun producten op een evenwichtige wijze rekening houden met de belangen van de klant. Dit moet leiden tot goede producten. Die bieden waar voor hun geld, voorzien in een gefundeerde behoefte, doen wat de klant verwacht en zijn niet onnodig ingewikkeld.

De wetgever erkent dat deze auto wellicht niet geschikt is voor alle automobilisten. Gekeken wordt hoe invulling gegeven kan worden aan de wens van de consument om het voertuig aan de specifieke behoeften aan te passen. Fabrikanten kunnen hiervoor modules ontwikkelen en die ter goedkeuring voorleggen aan drie instanties. De eerste kijkt of de module de consument niet prikkelt tot ongewenst rijgedrag. De tweede monitort dat door de extra kosten de klant niet in de problemen komt bij het kunnen aanschaffen van de eerste levensbehoefte en de derde zal erop toezien dat de fabrikant geen drempels opwerpt waardoor de klant moeilijk de dure variant kan inruilen voor het standaardproduct, uiteraard met restitutie van een deel van de betaalde extra moduletarieven.

De toezichthouders waarschuwen bij voorbaat dat afwijkingen van de standaard alleen zal worden toegestaan als die in het belang van de veiligheid van de klant zijn. “Het aanbieden van bijvoorbeeld lederen bekleding, motoren die de auto harder laten rijden dan de in ons land toegestane maximum snelheid, sportstuur en dito velgen et cetera geven een verkeerd signaal af en prikkelen tot onverantwoorde uitgaven. Die modules zijn niet in het belang van de klant en zullen door ons niet goedgekeurd worden.”

De Consumentenbond en de Vereniging Eigen Autobezitters hebben enthousiast gereageerd op het standaard productplan en de regering gevraagd zo spoedig mogelijk een wetsontwerp met deze strekking in te dienen.

GEEN REACTIES