Zzp’er steeds beter verzekerd tegen aansprakelijkheid

Zzp'er steeds beter verzekerd tegen aansprakelijkheid
© Pixabay

Steeds meer zzp’ers verzekeren zich tegen aansprakelijkheid. Hun aantal ligt nu op 69 procent. Een groot deel van deze groep beschikt zelfs over zowel een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) als een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV). Het aantal zzp’ers dat over beide verzekeringen beschikt, is ten opzichte van drie jaar geleden met maar liefst 55 procent toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 744 zzp’ers in samenwerking met Centraal Beheer.

Maar liefst 46 procent van de zzp’ers is verzekerd voor zowel bedrijfs- als beroepsaansprakelijkheden. In 2014 bedroeg dit aantal nog slechts 30 procent. Zzp’ers beschikken vaker over een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (67%) dan over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (48%).

“Een aansprakelijkheidsverzekering die je privé hebt afgesloten dekt geen zakelijke risico’s. Maar niet iedereen is zich hiervan bewust. Zzp’ers hebben zich de laatste tijd zo te zien goed geïnformeerd over hun aansprakelijkheden. En verzekeren deze steeds beter. Ook opdrachtgevers zien dit vaak als een voordeel,” aldus Marc Bijwaard van Centraal Beheer.

Zzp’ers die zich niet hebben verzekerd tegen beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheden, geven aan dat de kosten de voornaamste reden daarvoor zijn. Ook geven veel respondenten aan dat ze het risico al op een andere manier te hebben gedekt. Verder zegt een deel van de zzp’ers geen middelen beschikbaar te hebben om de verzekeringen af te sluiten. Ook gebrek aan flexibiliteit wordt als reden genoemd.

Bron: ZZP Barometer