Zakelijke bankrekeninghouders betalen de prijs voor vernieuwde Wwft

Een betaalrekening aanhouden wordt steeds duurder. Dat geldt zowel voor particuliere rekeninghouders als voor zakelijke klanten. In ruil daarvoor moeten klanten van de meeste banken meer gaan betalen voor het opnemen van contant geld. Vooral voor de zakelijke klanten hakt de uitvoering van de vernieuwde Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) erin. De kosten die banken hiervoor maken, worden doorberekend aan de klant en kunnen aardig oplopen. Het SpecialItem Betalingsverkeer van juli 2022 van Moneyview gaat hier dieper op in.

Stijgende kosten

Het wordt steeds gebruikelijker dat banken kosten in rekening brengen als een klant geld wil opnemen uit een geldautomaat. De ING begon hiermee door klanten die niet vaak geld opnemen een korting te geven op het betaalpakket. Daar stond dan wel tegenover dat ze per geldopname moesten betalen. Inmiddels ziet MoneyView dat de meeste banken geld vragen voor het opnemen van contant geld binnen de eurozone. Veel mensen zullen hier weinig van merken omdat ze toch al niet veel contant geld meer gebruiken. Bepaalde groepen, zoals ouderen en mensen die niet veel te besteden hebben, betalen echter wel nog vaak met contant geld. Moneyview signaleert dat de afnemende mogelijkheden om (gratis) contant te betalen voor deze groep een groot probleem is.

Naast de kosten voor het opnemen van contant geld, krijgen zowel particulieren als zakelijke klanten te maken met nog een kostenstijging. Ook het hebben van een betaalrekening wordt steeds duurder. Zo kon een particuliere rekeninghouder vorig jaar nog voor minder dan 20 euro per jaar terecht bij ING. Dat is nu opgelopen tot bijna 23 euro per jaar.

Moneyview maakt een vergelijking van de prijs van betaalrekeningen op basis van onder andere de kosten van de rekening zelf, aanvullende kosten en kosten voor bijvoorbeeld een creditcard. Daar komt uit naar voren dat het Rabo BasisPakket van de Rabobank het meest voordelig is voor particulieren. Op basis van voorwaarden scoort SNS het best met SNS Compleet. Zakelijke klanten zijn wat prijs betreft het beste af bij Knab Zakelijk van Knab en wat voorwaarden betreft bij het Ondernemerspakket van ING.

Wwft is de boosdoener

Banken moeten stallingsrente betalen voor de tegoeden die zij verplicht bij de ECB moeten stallen. Dit is volgens Moneyview echter niet de grootste oorzaak van de stijging van de kosten. Daar is de vernieuwde Wwft verantwoordelijk voor. “Deze wetgeving houdt niet alleen verplichtingen in op het gebied van het cliëntenonderzoek als zodanig, maar tevens dat beleid en interne procedures zodanig moeten zijn ingericht dat de juiste werking van het controleproces vooraf kan worden gegarandeerd door middel van systematische integriteitsrisicoanalyses, het aanwijzen van een verantwoordelijke bestuurder en de inrichting van een compliancefunctie en controle daarop door een auditfunctie. Dit alles zorgt ervoor dat banken duizenden mensen fulltime moeten laten werken om zich netjes aan de Wwft te kunnen houden. De kosten die dit met zich meebrengt, laten zich
raden”, aldus Moneyview.

Sommige banken, zoals ABN AMRO en ING, laten zien welke kosten zij hiervoor aan de klant doorberekenen. Het gaat daarbij om zakelijke rekeningen. Voor deze rekeningen is te zien dat de kosten voor de Wwft kunnen oplopen tot hetzelfde bedrag als de pakketkosten al waren. Dit betekent dus een verdubbeling van de kosten. De kosten kunnen sterk variëren per bank en per ondernemingsvorm. Zo worden aan verenigingen en stichtingen weinig tot geen kosten doorbelast terwijl nv’s de hoogste kosten moeten betalen. Moneyview verwacht dat in de toekomst meerdere of zelfs alle banken de Wwft-kosten zichtbaar zullen gaan maken.

Bron: Moneyview