“Inlenen” van hulpkrachten maakt van ZZP-er een werkgever

Stevige straf voor ondernemende ZZP-er.
De meeste intermediairs hebben meerdere ZZP-ers in hun klantenkring.
Juist voor die klanten is het onderstaande relaas een leerzame waarschuwing:

Bron: FD/Carol Grol –  LINK
Erwin is zzp’er en werkt in de bouw.
Eind 2020 had hij een klus in het Zuid-Hollandse Rijnsburg: stellages neerzetten voor een groothandel in groente en fruit. Er kwam tijdsdruk op de klus. Erwin leende twee mannen in. Ze bleven in dienst van een andere werkgever, maar kwamen tijdelijk voor hem werken. Zodat het werk tijdig klaar kon zijn.

Stellages plaatsen
Erwin: ‘Ik wilde niet dat ze werkten op hoogte.’ Toch is dat gebeurd.
‘Ik heb alle middelen geleverd zodat ze veilig konden werken.’

Maar volgens de rechter was er geen veiligheids- en gezondheidsplan.

Erwin: ‘Ik dacht dat mijn opdrachtgever dat zou doen.’

Toch werken op hoogte
Op dinsdagochtend 15 december 2020, liepen Maurice en Barry samen over de steigers in de hal in Rijnsburg. Dat waren de mannen die Erwin had ingeleend. Zelf was hij die ochtend niet in de hal van de groothandel. Maurice en Barry gingen gewoon aan de slag.

Ze gingen roosters vastmaken, voor wat een enorme stellage moest worden. Barry liep op 5,5 meter hoogte. Hij struikelde. Een van de roosters lag los. Barry tuimelde, en ook twee roosters kwamen naar beneden.

Ogenblikkelijk was duidelijk dat het mis was. Barry had ernstig hersenletsel. Een traumahelikopter landde pal naast de hal in Rijnsburg.

Hoe kon dit gebeuren? Hij had hen toch gezegd dat ze op de grond moesten blijven werken?

Drie weken later, op 7 januari 2021, overleed Barry.

Anderhalf jaar later zit Erwin voor de rechters van de meervoudige kamer. Hij was eindverantwoordelijk voor de twee mannen, zegt de officier van justitie. En hij heeft hen ‘onvoldoende geïnstrueerd. Het was een gevaarlijke situatie’.

Daarmee is het nog geen dood door schuld, zegt de rechter tegen Erwin. ‘Daarvoor is de drempel veel hoger.’ Dit is een economisch delict.

De zitting gaat sneller dan gepland. De drie rechters en de griffier trekken zich terug, en na een kleine drie kwartier komen ze met hun vonnis. ‘U bent de werkgever. Al dan niet begrijpelijk, heeft u zich dat onvoldoende gerealiseerd’, zegt de rechter. ‘In negen van de tien gevallen gaat het goed, maar dit is een serieus feit.’

De uitspraak
Een boete van €5000,-. De boete kan worden voldaan in acht termijnen. Daarnaast wordt onvoorwaardelijke taakstraf van 60 uren uitgesproken. Alsmede een voorwaardelijke taakstraf van zestig uur, met een proeftijd van twee jaar.