WitGeld legt pensioenbegrip nader uit

WitGeld heeft de kritiek van Findinet over de presentatie van hun “pensioenproduct” als opbouwend gezien en geeft nu nader uiteg over het pensioenstelsel.

Na ons visie-artikel ‘Wit Geld: zwarte bladzij voor imago’ en de reactie van AEGON heeft witgeld.nl een pagina ‘Pensioen in Nederland’ toegevoegd.

De drie pijlers heten daar in WitGeld-taal ‘drie potjes’. De derde pijler is gevuld met veel fiscale rompslomp, legt WitGeld uit, waar je niet aan moet beginnen. Beter is het om de fiscus niet lastig te vallen met vrijstellingen. We lezen op de website: “Je kan natuurlijk ook zelf sparen voor je pensioen. Of voor als je eerder wilt stoppen met werken. Dat mag je van de belasting aftrekken, maar dan moet je ook belasting betalen als je het gespaarde geld aan jezelf uitkeert. Dat is best gedoe, in verband met de regels die de belastingdienst stelt ("fiscaliteit" in "box 3" en "jaarruimte"). Alternatieven zijn het aflossen van je huis, of geld op een spaarrekening zetten. Als je zelf goed kan beleggen, kan dat natuurlijk ook. Maar dat kost tijd en is meer risico. Wij geloven meer in het ‘rente-op-rente-effect’. Daarom vind je hier een link naar een spaarrekening. Dat is simpel, weinig risico en geen gedoe met belasting. Dan heb je je eigen "pensioenspaarpot", je eigen pensioenfondsje als het ware.” Verder verzekert directeur Marius van der Kooy ons dat het niet zijn bedoeling is om intermediairs in een kwaad daglicht te stellen. “Wij stellen klanten in staat zelf de kale premie te berekenen, en direct online af te sluiten. We zijn een tussenpersoon, met vergunning van de AFM. Wij ontvangen van verzekeraars geen provisies, leadfees of welke andere vorm van vergoeding dan ook. WitGeld ontvangt uitsluitend vergoedingen van de klant. Dit benoemen wij als de eenmalige afsluitkosten. Er zit dus ook geen leadvergoeding op de spaarrekening van Aegon. Oorspronkelijk hadden we de afspraak dat we per lead vijftien euro zouden ontvangen, maar daarvan hebben we in een later stadium afstand gedaan.”

Het valt op dat WitGeld ook aan de klant die doorlinkt naar AEGON Bank geen eenmalige kosten in rekening wordt gebracht.