Wisselende prestaties Delta Lloyd

© delta lloyd

Verzekeraar Delta Lloyd presteerde in 2016 wisselend: goede levenresultaten, een zwak schadebedrijf en een solvabiliteit die in het laatste kwartaal daalde naar 143%.

Over het hele jaar genomen steeg de solvabiliteit wel, met 12%-punt, vooral als gevolg van een aandelenemissie en desinvesteringen. Maar door onder meer aanpassingen voor de gevolgen van de hogere levensverwachting, zakte de vermogenspositie in het vierde kwartaal weg van 156% per eind oktober naar 143% eind december. In de eerste twee maanden van 2017 daalde de solvabiliteit licht verder, aldus de Delta Lloyd-directie in een toelichting.

Eind vorig jaar deed branchegenoot NN Group een bod op de aandelen Delta Lloyd van €5,40 per aandeel. Het bestuur van Delta Lloyd beveelt dit bod bij haar aandeelhouders aan; op 29 maart wordt op een buitengewone aandeelhoudersvergadering over het overnameplan gestemd door de Delta Lloyd-aandeelhouders. Overigens kunnen aandeelhouders vanaf begin februari al ingaan op het bod van NN Group.

Leven
Het operationeel resultaat van het levenbedrijf nam toe met 14% naar €923 mln. Voor een deel door betere beleggingsprestaties, maar vooral door kostenverlagingen. De nieuwe premieproductie daalde met 16% naar €491, waarbij vooral in Nederland de daling aanzienlijk was. De daling was te zien bij zowel bij individuele levenpolissen als bij collectieve DC- en DB-producten. Bij de lagere DC-productie (-27%) had Delta Lloyd naar eigen zeggen last van het trage wetgevingstraject omtrent het pensioendossier.

Schade
De winst van het schadebedrijf verdampte vrijwel geheel in 2016: de operationele winst daalde van €106 mln naar €6 mln. Het premie-inkomen van het schadebedrijf nam wel toe: +5% naar ruim €1,3 mrd wat hoofdzakelijk het gevolg is van door gevolmachtigd agenten overgenomen portefeuilles. Voor wat betreft de winstontwikkeling waren met name bij ‘property & casualty’ de resultaten slecht, met een stijging van de combined ratio met 11,3%-punt naar 112,6%. Behalve door de schade vanwege het noodweer in juni, hadden ook een aantal grote brandschades een negatieve impact op het resultaat. Delta Lloyd heeft actie ondernomen om de resultaten te verbeteren, onder meer door premieverhogingen, kostenbesparingen en het beëindigen van een aantal productcategorieën waaronder de verzekeringen voor garagehouders, de agrarische portefeuille en de herverzekeringsportefeuille. Het segment inkomensverzekeringen liet daarentegen betere resultaten zien. De combined ratio daalde met bijna 2%-punt naar 70,5%, vooral door verbeterde resultaten bij WGA-ER-polissen.

Bank
Het operationeel resultaat van de bankactiviteiten steeg licht naar €56 mln. Er was een sterke stijging te noteren van de nieuwe hypotheekproductie: +42% naar €1,7 mrd. De totale hypotheekportefeuille nam met 8% toe naar €14,3 mrd. Het bij Delta Lloyd gestalde spaargeld nam met 2% toe naar €3,4 mrd.

Bron: Delta Lloyd