Netto resultaat ASR stijgt ruim 6%

Netto omzet ASR stijgt 6%

Verzekeringsmaatschappij ASR sluit het jaar 2016 succesvol af met een nettoresultaat van € 659 miljoen. Dat is 6,3% beter dan in 2015. Het operationeel resultaat nam met 11,5% toe tot € 599 miljoen, vooral dankzij goede bedrijfsresultaten en de bijdrage van acquisities.

De bruto geschreven premies zijn met 5,8% gestegen tot € 4.328 miljoen; hieraan heeft zowel segment Schade als segment Leven bijgedragen. De bruto geschreven premies in P&C stegen met 7,8% tot € 1.083 miljoen. De operationele lasten zijn gedaald van € 575 miljoen in 2015 naar € 569 miljoen; hierin is de extra kostenbasis van acquisities geabsorbeerd. De Solvency II-ratio (standaardformule en na dividend) is verbeterd van 180% per 1 januari 2016 naar 189% per 31 december 2016.

Meer tevreden klanten, DC-producten verdubbeld
Jos Baeten, bestuursvoorzitter van ASR: “In klanttevredenheidsonderzoeken scoren we steeds beter en onze Net Promoter Score is positief geworden. In het segment Schade wordt ons vakmanschap, als het gaat om het accepteren en prijzen van risico’s, weerspiegeld in onze resultaten. Ondanks aanzienlijke weergerelateerde schadeclaims zijn we erin geslaagd de combined ratio in de “95%-range” te houden; deze is beter dan de doelstelling van 97%. Dankzij de ontwikkelingen in de markt naar een meer rationele prijsstelling, zijn we in staat geweest onze omzet te vergroten, met een groei van in totaal 6% in P&C en AOV. Ook zijn wij in staat gebleken om geleidelijk de kwaliteit van onze portefeuille verder te verbeteren door prudent te werk te gaan bij de acceptatie van risico’s. Het operationeel resultaat in het segment Leven is gestegen door een hogere vrijval uit de reserve voor gerealiseerde resultaten, een grotere bijdrage van overnames en hogere beleggingsresultaten op swaptions. Bij pensioenen is de verkoop van onze DC-producten verdubbeld.”

Overnames
ASR rondde een aantal overnames af in 2016: uitvaartverzekeraar AXENT (2,4 miljoen polissen), SuperGarant en Corins (beide actief in distributie) en BNG Vermogensbeheer. De juridische fusies van verzekeringsentiteiten tot één Schade-entiteit (exclusief Ziektekosten) en één Leven-entiteit zijn voltooid. Daarnaast heeft ASR haar vergunning gekregen voor ‘Het nederlandse pensioenfonds’. Ten slotte zijn SOS International en a.s.r. Vastgoed Ontwikkeling verkocht.

Na de beursgang van ASR in 2016 heeft de Nederlandse Staat in januari van dit jaar het belang in ASR verder afgebouwd tot 50,1%. ASR heeft in die transactie drie miljoen eigen aandelen ingekocht.

Bron: ASR