Wie meer gaat sporten, krijgt van A.S.R. cadeaus of korting op verzekeringspremie

© Pixabay

Na de introductie van autoverzekeringen waarbij via digitale monitoring goed rijgedrag wordt beloond, komt er nu een verzekering die mensen via een app wil stimuleren om meer te bewegen.

Klanten van A.S.R. met een arbeidsongeschiktheids- of zorgverzekering die ervoor kiezen om met een app van gezondheidsprogramma Vitality meer te gaan bewegen – en bereid zijn om privacy-gevoelige informatie te delen – komen in aanmerking voor beloningen. De beloningen variëren van cadeaus – genoemd worden korting op de aanschaf van een Apple Watch of Fitbit – tot een gedeeltelijke teruggave van de premie.

Gedragswetenschap
Het Vitality-programma is een gezondheidsprogramma, gebaseerd op de gedragswetenschap, dat mensen op een positieve manier wil stimuleren om meer te bewegen en gezonder te leven. Het programma is ontwikkeld door de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Discovery en wordt volgens A.S.R. inmiddels in 22 landen gebruikt met ruim 11 miljoen leden. A.S.R. gaat het gezondheidsprogramma samen met Discovery in Nederland aanbieden.

Uitvluchten
A.S.R. haalt onderzoek aan waaruit blijkt dat bijna de helft van de mensen regelmatig uitvluchten bedenkt om niet te hoeven sporten. De meest genoemde redenen om niet sportief bezig te zijn, zijn vermoeidheid of zich niet fit voelen (45%), slecht of te warm weer (35%) of werkverplichtingen (18%).

Ook blijkt dat 55% zich er echt toe moet zetten om te gaan sporten. Dit gedrag zou in positieve zin veranderen als er een (financiële) beloning tegenover staat. Ruim 47% zou in dat geval bereid zijn om in beweging te komen. Het Vitality-programma speelt hierop in.

Stappenteller
Het programma werkt met een app die deelnemers moeten installeren op hun mobiele telefoon en vervolgens koppelen aan een activity tracker, zoals een stappenteller, Apple Watch of een Fitbit (de producent van Fitbit is overigens onlangs overgenomen door Google). Er zijn varianten van het programma voor particulieren, zzp’ers en werkgevers.

De deelnemer moet in de app diverse vragen beantwoorden over de eigen leefstijl. Wie ook nog bereid is persoonlijke gegevens als BMI, cholesterol, bloeddruk en bloedsuikers (kosteloos) op te laten meten, ontvangt extra Vitality-punten. Alle gegevens worden opgeslagen in een database van een separate, daartoe opgerichte vennootschap en zijn niet te raadplegen door A.S.R. of derden, aldus de verzekeraar.

De app vraagt aan de deelnemer elke week of maand om een haalbaar doel vast te stellen en houdt bij wat iemand nog moet doen om dat doel te halen.

‘Gezonde klanten declareren minder’
Jos Baeten, CEO A.S.R, licht toe: ‘Wij willen er niet alleen zijn voor klanten bij ziekte of arbeidsongeschiktheid, maar willen ook helpen bij het voorkomen hiervan. Door mensen te stimuleren om gezonde keuzes te maken en meer te bewegen. Daarom zijn we erg blij dat we met Vitality een wetenschappelijk bewezen gezondheidsprogramma naar Nederland hebben gehaald, waarmee we gezonde keuzes van mensen gaan belonen. A.S.R.-Vitality levert voordeel op voor zowel klanten, werkgevers, de samenleving en ook voor A.S.R.. Gezonde klanten declareren minder en dat draagt bij aan het betaalbaar houden van de premies.’

Update 5-11

Bron: A.S.R.