Waarom Reaal provisie afkoopt en de reactie daarop van Adfiz

Reaal wijst erop dat de mogelijkheid om provisie uit te keren op basis van eventuele vervolgstortingen ter discussie staat; Adfiz bereidt een procedure voor.

Adfiz stelt dat Reaal in strijd handelt met de afspraken “die zij zelf met het intermediair en de klant heeft gemaakt over de beloning voor de dienstverlening van de adviseur.”

Adfiz: “Reaal kondigde in december aan dat zij collectief de beloningsafspraken met het intermediair ging intrekken. Adfiz heeft daar direct bezwaar tegen aan getekend. De afgelopen maanden heeft Reaal gebruikt om een nieuwe wettelijke basis te bedenken voor haar actie. Eerder was het provisieverbod de aangevoerde aanleiding. Adfiz heeft Reaal er op gewezen dat de wetgeving rond dit verbod echter eerbiedigende werking kent. Nu heeft Reaal bedacht dat de bestaande beloningsregeling niet zou voldoen aan het Bgfo. Ook dit argument kan zij echter niet geloofwaardig onderbouwen.”

Adfiz: collectieve procedure

“Intermediairs die niet akkoord gaan met het voorstel van Reaal moeten zo snel mogelijk hun rechten veilig stellen”, adviseert Adfiz, die voor haar leden een brief heeft opgesteld. In navolging van die brief zal Adfiz haar leden helpen om nakoming van de overeenkomst te vorderen en wettelijke rente in rekening te brengen over de uitstaande saldi vanaf 1 maart 2013.

De intermediairvereniging zal haar leden ondersteunen die een civielrechtelijke procedure willen starten tegen deze eenzijdige intrekking. Leden kunnen zich melden voor het voeren van een collectieve procedure.

“Reaal stelt het intermediair voor een voldongen feit”, aldus Adfiz. “Reaal heeft al met de consument gecommuniceerd over de wijziging. En het intermediair wordt gedwongen het afkoopvoorstel te accepteren. Als een intermediair dit voorstel niet accepteert staat zij met lege handen, want Reaal heeft de provisiebetaling reeds beëindigd. In haar handelen toont Reaal kortom haar ware gezicht. Zij regelt de samenwerking met dwangbevelen, in plaats van wederzijds overeengekomen afspraken na te komen.”

Reaal : belang van de klant staat voorop

Reaal stelt hier tegenover dat de maatschappij in december 2012 heeft aangekondigd voornemens te zijn de provisie op complexe bancaire producten per 1/1/2013 af te kopen en daarmee de rente voor de klant te verhogen. “Vanuit de markt hebben wij hier kritische vragen over gehad. Na overleg met Adfiz hebben wij besloten om een intern onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheden ten aanzien van de beloning voor deze bancaire producten. Naar aanleiding van dit onderzoek hebben wij ervoor gekozen om onze afkoopregeling, zoals wij deze in december 2012 al hebben gepresenteerd, onveranderd uit te voeren.

Hier hebben wij twee redenen voor:

• Reaal stelt het belang van de klant voorop, waarbij wij streven naar eenvoudige producten en heldere voorwaarden.
  • Daarnaast is er een discussie ontstaan of de oude beloningsregeling wel volledig voldeed aan de richtlijnen van het Bgfo. In het bijzonder hangt dit samen met de vraag of het mogelijk is om provisie uit te keren op basis van eventuele vervolgstortingen.

Gelet op het feit dat door de afkoopregeling van Reaal zowel de belangen van de klanten als die van de adviseurs/bemiddelaars worden gerespecteerd zijn wij van mening dat de nu voorgestelde regeling mogelijk is op basis van het Bgfo.”