Reputatieherstel bovenaan agenda van het Verbond

Het Verbond noemt in Beleid in uitvoering 2012-2013 als grootste uitdaging het terugwinnen van het vertrouwen van de consument.
Als speerpunten zijn daarvoor geformuleerd:
- Prioriteitsdossiers: onderwerpen waarop klantbelang en reputatie samenkomen houden we goed in de gaten, en we spreken leden aan op prestaties dienaangaande.
- Kwaliteit van producten en in dienstverlening zal meer aandacht krijgen.
- Ook zullen de leden blijven werken aan verbetering van de klantcommunicatie (productinformatie, klachtafhandeling, klantgerichte communicatie, schadeafhandeling etc.).
- Tegelijkertijd werken de leden aan verdere noodzakelijke cultuurverandering zowel bij productontwikkeling als bij klantcommunicatie.
- De sector zal nadrukkelijker aanwezig zijn in het publieke debat en ook daar de kernwaarden van de sector laten doorklinken. Daarbij hoort een zelfbewuste communicatie zowel op thema’s die direct de klant raken, maar ook breder: op maatschappelijk niveau . Denk aan de woningmarkt, pensioenen, veiligheid. Een niet te veronachtzamen voorbeeld zal bovendien de landelijke, massamediale campagne namens de sector worden die in 2012 is voorbereid.
Minder kosten en meer markt
In de Agendalijn zal voor komend jaar de focus liggen op het faciliteren van kostenbesparingen in de sector en het exploreren van nieuwe verzekeringsmogelijkheden ter uitbreiding van markten.
Daarom gaat het Verbond verder met de ontwikkeling van de kostenbenchmark waarmee verleden jaar een begin is gemaakt, om de bewustwording van en het inzicht in de kosten op maatschappijniveau te stimuleren en aan te zetten tot gerichte kostenreducties. Om te helpen processen efficiënter te maken, vervolgt het Verbond in 2013 het project Ketenintegratie. Afgelopen jaar bleek uit een quick scan voor de sector Schade dat er achttien potentiële initiatieven gedefinieerd kunnen worden die kunnen zorgen voor meer efficiency, en die in 2013 nader worden uitgewerkt. Het meest sprekende voorbeeld is het idee voor een collectief voorportaal voor schadeformulieren. Door efficiënter samen te werken kunnen hiermee kosten worden bespaard.
Markt
Het Verbond gaat voorts op zoek naar nieuwe marktmogelijkheden. Gedacht wordt onder andere aan cyberrisk en overstroming. Maar ook aan een versterking of inbreng vanuit de rol van de institutioneel belegger bij de financiering van bijvoorbeeld de woningmarkt, projecten gericht op duurzaamheid en projecten ter versterking/
financiering van het mkb.
Pensioencontract
Over het nieuwe pensioensysteem merkt het Verbond op: Behalve veel beweging op het terrein van communicatie, is ook het stelsel zelf volop in beweging, mede door het Pensioenakkoord. Een nieuw pensioencontract moet nu verder gestalte krijgen.
Het Verbond zal zijn betrokkenheid bij de uitwerking van het akkoord waar mogelijk en nodig kenbaar maken. Daarnaast is het Verbond gestart met het ontwikkelen van een duurzame visie op het pensioenstelsel, die is gebaseerd op de behoeften van iedereen die inkomsten uit werk geniet waaronder zelfstandigen). Waar in de samenleving individualisme en keuzevrijheid steeds belangrijker worden, onderzoekt het Verbond daarbij natuurlijk in hoeverre die thema’s op (middel)lange termijn ook een vertaling moeten krijgen in een pensioenstelsel.
Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet