Vriendje optrommelen als getuige bij schade werkt straks niet meer

© Pixabay

Bijna 20% van alle gemelde verzekeringsclaims heeft tot op zekere hoogte iets frauduleus, variërend van de schade aandikken tot een geheel valse claim. Dit betekent dat er bij verzekeringsmaatschappijen een grote zwakke plek zit, meldt fraudebestrijder Friss in een persbericht. Met een nieuwe vinding denkt het bedrijf hiervoor een oplossing gevonden te hebben: de Online Network Analysis ontwikkeld door firma Web-IQ. Deze functie stelt automatisch vast of de verzekerde persoon en de indiener van een claim of andere betrokkenen, zoals getuigen, online aan elkaar gerelateerd zijn. Dit is een bewezen en sterke aanwijzing voor frauduleuze claims, aldus Friss.

Zo kan dus achterhaald worden of de indiener van de claim een vriend of buurman heeft ingeschakeld om bijvoorbeeld als getuige te tekenen bij een schade. Met name bij auto-ongelukken en andere type claims waarbij meerdere personen betrokken zijn, wordt aan de traditionele claimanalyses hiermee een geheel nieuwe benadering toegevoegd.

Ronald Hoek, hoofd business development van Web-IQ’s zakelijke productlijn: “Onze technologie biedt de capaciteit van 1.000 online onderzoekers en levert de gebruiker binnen enkele minuten informatie en verbanden wat tot dusverre door enkel mensenwerk vrijwel onmogelijk is”.

Verzekeringsmaatschappijen hebben al veel interesse getoond in deze nieuwe functie, aldus Friss. Naar verwachting zullen verscheidene grote verzekeringsmaatschappijen deze zomer beginnen met de implementatie van deze nieuwe functie in hun claimverwerking via het FRISS-platform.

Openbare informatie
Ontwikkelaar Web-IQ maakt intelligente software voor rechtshandhavings- en overheidsinstanties. Sinds 2017 werkt het bedrijf ook op de zakelijke markt (de Bizz-IQ-productlijn), o.a. met Friss, in de strijd tegen fraude en op het gebied van risicomonitoring. Met behulp van geautomatiseerde online research is Bizz-IQ in staat openbare online informatie te vinden en te analyseren en deze in bruikbare risico-indicatoren om te zetten.

Bron: Friss

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.