VKG introduceert de NoClaimStarter

De startende bestuurder bouwt schadevrije jaren op en de verzekering voorkomt no-claimverlies op de autoverzekering van de ouder.

Veel startende bestuurders beginnen met autorijden in de auto van hun ouders (of verzorgers), omdat een eigen auto en bijbehorende autoverzekering financieel niet haalbaar zijn. Als de startende bestuurder echter een schade veroorzaakt met de auto van de ouders, levert dat de ouders een behoorlijke kostenpost op door no-claimverlies. De NoClaimStarter dekt deze kosten.

Kenmerken

De NoClaimStarter van VKG (Van Kampen Groep) is een verzekering die tegen een geringe premie (vanaf € 15 per maand) wordt afgesloten op naam van de startende bestuurder. De polis geldt voor de auto van de ouders/verzorgers. Voorwaarde is dat de auto van de ouders/verzorgers via VKG is verzekerd in volmacht. De startende bestuurder bouwt hiermee eigen schadevrije jaren op als er wordt gereden in de auto van de ouders. Zodra de verzekerde twee schadevrije jaren heeft opgebouwd op de NoClaimStarter en een eigen auto wil verzekeren, dan mag hij of zij het aantal schadevrije jaren meetellen bij het bepalen van de bonus-trede. Is hij op dat moment nog geen 24 jaar, dan zal voor de premieberekening de leeftijd toch gesteld worden op 24 jaar of ouder. Dit scheelt, stelt VKG, bij twee schadevrije jaren al snel 40 tot 50% van de premie.

De auto van de startende bestuurder wordt verzekerd binnen een huismerk autoverzekering van VKG.

Schade

Als de startende bestuurder een schade veroorzaakt met de auto van de ouders, voorkomt de NoClaimStarter een terugval in no-claim op de polis van de ouders.

De startende bestuurder valt hierdoor terug in schadevrije jaren. Ook voorkomt de NoClaimStarter bij cascoschade een eventueel extra eigen risico vanwege de leeftijd van de bestuurder, want ook dat extra eigen risico wordt vergoed. De ouder wordt bij een schade van de startende bestuurder dus volledig gecompenseerd.

Voorbeeld

VKG geeft het volgende voorbeeld: “Neem een jonge automobilist (22) uit Alkmaar die vier jaar schadevrij in de auto van zijn vader heeft gereden en nu zijn eigen Volkswagen Golf wil verzekeren. Waar hij zonder de NoClaimStarter bij de goedkoopste autoverzekeraar over de eerste twee jaar ruim € 1.790 moet afrekenen, kost hem dat bij gebruik van de NoClaimStarter € 757. Plus vier jaar NoClaimStarter -€ 661- levert een totaalbedrag op van € 1.418. Een besparing van 21%. Het voordeel hangt sterkt af van het type auto en welke regio, maar dit is een redelijk gemiddelde casus.

Huismerk

De NoClaimStarter is een huismerkproduct van VKG en is te verkrijgen via het bij VKG aangesloten intermediair.