Vivat innovatie-award gaat naar app die smartphonegebruik in auto terugdringt

© VIVAT

Checkout, de start-up die met een app het telefoongebruik in de auto en daarmee het aantal verkeersongevallen wil terugdringen, is beloond met de eerste prijs van de VIVAT Innovation Awards. Het bedrijf ontvangt € 5.000,-. Naast Checkout vielen vier andere start-ups in de prijzen: Twingz (ontwikkelt een tool die energieproductie en -verbruik op elkaar afstemt), Parkeagle (parkeerservice), Embot.ai (chatbot) en PetBnB (hondenoppasbemiddelaar). Zij leveren volgens VIVAT een essentiële bijdrage aan vernieuwing binnen de verzekeringsbranche.

Vernieuwing noodzakelijk
Carola Wijkamp, directeur Intermediair P&C bij VIVAT, vindt innovatie essentieel voor het bestaansrecht van VIVAT. “Het is noodzakelijk om relevant te blijven voor onze klanten.” Het bedrijf zet er daarom vol op in. VIVAT heeft partnerships met accelerators zoals Startupbootcamp en UtrechtInc en werkt samen met bijna 100 start-ups. “Zij hebben vaak hele vernieuwende oplossingen voor problemen waar wij tegenaan lopen. En wij hebben het netwerk en de middelen om deze ideeën snel naar de markt te brengen. Door de VIVAT Innovation Awards uit te reiken aan veelbelovende start-ups hopen we dat die ons nog sneller weten te vinden, zodat innovatie in een stroomversnelling komt.”

Verantwoord rijgedrag met Checkout
Willem Schüngel, oprichter van Checkout: “Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 1 op de 8 Nederlandse automobilisten zich schuldig maakt aan het gebruik van hun mobiele telefoon achter het stuur. Door het gebruik van een mobieltje in het verkeer neemt de kans op een ongeluk met factor zes toe. Checkout biedt een oplossing voor dit probleem door tijdens het autorijden automatisch de dataverbinding van automobilisten te beperken, waardoor apps die voor afleiding zorgen niet meer werken. VIVAT is de eerste partij die het product omarmt en wil ons product snel gaan lanceren binnen haar klantenbestand.”

Vermindering aantal schadeclaims
Karel van Straaten, manager Startups & Scale-ups bij VIVAT: “Het is voor Reaal (als merk van VIVAT) erg interessant om een verzekeringsproduct op de markt te brengen dat gebruikers beloont voor goed en verantwoord rijgedrag. Denk hierbij aan een mogelijk toekomstscenario waarbij bestuurders kunnen sparen voor een korting op hun premie door hun telefoon niet te gebruiken gedurende de autorit. Het belonen van niet appen, mailen of chatten in de auto leidt tot een win-winsituatie; waarbij Reaal een vermindering van het aantal schadeclaims tegemoet kan zien en de verkeersveiligheid toeneemt. VIVAT en Checkout gaan gedurende de zomermaanden het product testen en doorontwikkelen.”

Bron: VIVAT