AFM: reclames moeten duidelijk zijn over risico’s van beleggen

AFM: reclames moeten duidelijk zijn over risico’s van beleggen
© Pixabay

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) meldt dat ze momenteel veel reclames ziet waarbij beleggen wordt gepresenteerd als alternatief voor sparen. De AFM wil dat aanbieders van beleggingsproducten duidelijk zijn over de verschillen tussen sparen en beleggen en dat de risico’s worden benoemd.

Door de lage rente wordt beleggen steeds vaker als alternatief voor sparen genoemd. “Er worden bijvoorbeeld vergelijkingen gemaakt tussen het rendement op beleggingen en de spaarrente, waarbij onvoldoende duidelijk wordt wat de verschillen tussen de 2 typen producten zijn.”

De AFM vindt het belangrijk dat er in deze reclames duidelijk wordt gemaakt wat de risico’s van beleggen ten opzichte van sparen zijn. De AFM wil dat consumenten op basis van de juiste uitgangspunten een keuze maken voor een type product of dienst en wijst aanbieders van beleggingsproducten er daarom op dat de informatie in reclames correct en duidelijk moet zijn. “Vergelijkende reclames mogen een consument niet misleiden.”

Bron: AFM

GEEN REACTIES