Werkgevers vergeten technologische vaardigheden bij werving financieel personeel

Werkgevers ‘vergeten’ technologische vaardigheden bij werving financieel personeel
© Pixabay

In het eerste halfjaar van 2017 is de vraag naar financieel professionals met 22% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bedrijven doen zichzelf echter tekort in de personeelswerving. De financieel professional moet tegenwoordig onder andere kennis hebben van IT, complexe data kunnen analyseren en ook nog eens visie en ondernemerschap tonen. Het valt echter op dat werkgevers hier nauwelijks naar vragen in vacatures.

Technologische ontwikkelingen vragen om aanpassingen in het beleid van bedrijven. Vaardigheden van professionals moeten daarin meegroeien. Maar bedrijven leggen nog onvoldoende de link naar werving van personeel. ‘Een gemiste kans,’ vindt arbeidsbemiddelaar Yacht, op basis van onderzoek naar de inhoud van maar liefst 5 miljoen online vacatures.

Gevraagde competenties sluiten niet aan
De grootste groei in vacatures is zichtbaar onder financial controllers (+42% in het tweede kwartaal van 2017, ten opzichte van dezelfde periode in 2016). De vraag naar auditors stijgt eveneens fors (+37% in het tweede kwartaal van 2017).

Het onderzoek laat zien welke vaardigheden en competenties werkgevers op dit moment vragen van Controllers en Accountants. Het bedrijfsleven wil een finance professional die ‘klaar is voor de toekomst’, maar in slechts 3% tot 7% van de gevallen wordt naar kennis van “data analyse” gevraagd, een discipline waar de komende jaren veel vraag naar ontstaat. Bij vacatures voor controllers komt zelfstandigheid terug als belangrijkste vaardigheid, maar innovatief, betrouwbaar, visie en ondernemerschap vrijwel niet. Hetzelfde geldt voor competenties als het kunnen creëren van impact, finance leadership en overtuigingskracht, eigenschappen die werkgevers graag zouden willen zien op de werkvloer.

Misja Bouma, Business development manager van Yacht Finance: “Bedrijven leggen nog onvoldoende de link tussen beleid en werving van geschikt personeel. Werkgevers willen ontwikkelen in een snel veranderende maatschappij waarin technologie en digitalisering aan de orde van de dag zijn. Het beleid wordt daar op aangepast, maar het lijkt wel of de doorvertaling naar human resource ontbreekt.”

Bron: Yacht