Vijf belangrijke trends voor de verzekeringsmarkt 2013

Baken Adviesgroep ziet een groeiende prijsconcurrentie op advies en het belang van duurzaamheid, internet en smartphones toenemen.

De prijsconcurrentie op adviestarieven neemt toe, aldus Baken Adviesgroep. De adviestarieven staan direct al na het ingaan van het provisieverbod onder een neerwaartse druk. Onafhankelijke tussenpersonen concurreren op de tarieven met banken en verzekeraars, en de banken hebben inmiddels al scherpe tarieven voor hypotheekadviezen in de markt gezet. Daarnaast ontstaan de eerste “execution-only-tarieven” voor complexe producten.

Data-gedreven besluitvorming

De consument gebruikt steeds meer informatie om tot een keuze te komen en er is steeds meer informatie beschikbaar over het keuze(bepalende) gedrag van consumenten. Zowel in de markt als in de eigen systemen van bedrijven. Het gebruik van deze data wordt ook steeds belangrijker. Door data goed te analyseren en te gebruiken kan op een onderscheidend manier een betere maatwerk proposities geleverd worden en meer gestuurd worden op de meest waardevolle klanten.

Belang Internet blijft toenemen

Het aantal vergelijkingssites en het gebruik ervan blijft toenemen. De omzet van Independer, de grootste vergelijkingssite voor verzekeringen is in 2012 gestegen met 42%. Ook traditionele intermediairverzekeraars zoals Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd en Aegon bieden steeds meer mogelijkheden om online risico’s in te schatten en verzekeringen te sluiten. Consumenten zijn steeds meer ‘self-directed’ en zoeken eerst zelf naar informatie op internet alvorens verder actie te ondernemen. Social media spelen een belangrijke rol bij de informatieverzameling door consumenten op internet.

Versterkte aandacht voor duurzaamheid

Consument en bedrijven hebben minder te besteden. De aandacht ligt op kostenbesparing. Energiekosten zijn de laatste jaren sterk gestegen, zowel de aardgasprijzen als de benzinekosten.

Consumenten kopen daardoor steeds kleinere en zuinigere auto’s. Tegelijkertijd is zonne-energie een belangrijk thema bij consumenten. Energiezuinige gebouwen zijn belangrijk voor bedrijven.

Smartphone en tablet worden steeds belangrijker

Halverwege 2012 was het gebruik van de smartphone gestegen tot 58% ten opzichte van 42% een jaar ervoor. De meest gebruikte smartphone is Samsung met Android als besturingssysteem, gevolgd door de iPhone (10%) met iOS als besturingssysteem. Daarnaast worden Nokia en HTC veel gebruikt. Tweederde van de smartphone gebruikers gaat niet zonder telefoon de deur uit. Meer dan de helft gebuikt het voor productinformatie. Ongeveer 23% van de Nederlanders had medio 2012 een tablet, een verdubbeling ten opzichte van 2011.

Alle grote banken hebben inmiddels een app, waarmee een bankrekening beheerd kan worden. Sinds eind 2011 is er ook een autoschade-app (Mobielschademelden.nl), ontwikkeld door het Verbond van Verzekeraars. Inmiddels zijn er ongeveer 50.000 downloads van de app, met name via Apple. Er is ook een Android versie. Per maand zijn er ongeveer 250 tot 300 schademeldingen en hierin is een stijgende lijn te zien.

Meer informatie op de website van Baken Adviesgroep