‘Verzekeringsadviseur moet focussen op ontwikkelingen in de zorg’

‘Verzekeringsadviseur moet focussen op ontwikkelingen in de zorg’
© Pixabay

Financieel adviseurs doen er goed aan om betrokken te blijven bij de ontwikkelingen in de gezondheidszorg. Want adviseurs zullen op steeds meer gebieden van hun dienstverlening te maken krijgen met onderwerpen op dit gebied. Dat zegt Mr. J. Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO, vandaag bij de presentatie van het jaarlijkse landelijke zorgonderzoek.

“Gelet op de demografische ontwikkelingen is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te voorspellen dat de financiering van de gezondheidszorg in de komende jaren een steeds groter maatschappelijk thema zal worden. Ook is het voorspelbaar dat aan burgers een steeds grotere eigen verantwoordelijkheid wordt opgelegd om een deel van de financiering van zorg zelf te organiseren. Elementen van gezondheidszorg zullen daardoor in steeds meer verzekeringen een rol gaan spelen.”

Opleidingsinstituut Lindenhaeghe kondigde eerder al aan met een opleiding te komen die financieel adviseurs helpt in het adviesgesprek eventuele tekenen van dementie bij de gesprekspartner te herkennen. Vandaag werd bekend dat ook de Rabobank, ING, ABN Amro en Volksbank hun medewerkers een (online) training laten volgen waarin ze leren signalen van dementie bij klanten te herkennen en hierop te reageren.

Resultaten zorgonderzoek
In het landelijke zorgonderzoek van Bureau DFO is de waardering gemeten van financieel adviseurs voor de dienstverlening van 16 zorgverzekeraars, waarvan er 9 zijn opgenomen in het rapport. Aan de respondenten is verzocht op een vijftal gebieden de dienstverlening van de zorgverzekeraars waarmee zij ervaring hebben te beoordelen. Wanneer gekeken wordt naar de algemene tevredenheid dan scoort Stad Holland met 8,4 het hoogst, gevolgd door ONVZ met 7,7 en De Amersfoortse met 7,3.

Penetratie van gemiddeld 15%
Respondenten in dit onderzoek geven aan dat zij bij gemiddeld 15% van de particuliere huishoudens die klant zijn bij het kantoor ook de zorgverzekering verzorgen. Bij 45% van de respondenten is in 2018 het aantal huishoudens waarvoor de zorgverzekering wordt verzorgd gestegen, bij 48% is dit gelijk gebleven en bij 8% gedaald. 62% van de deelnemers voorziet in de komende drie jaar een stijging van het aantal bij het kantoor afgesloten zorgverzekeringen.

Restitutiepolis veruit dominant
Respondenten geven aan dat 80% van de zorgpolissen die via hun kantoren worden afgesloten restitutiepolissen betreffen. Dit beeld wijkt sterk af van het landelijke beeld. In 2017 had circa driekwart van de verzekerden een naturapolis, bijna 20% een restitutiepolis en 5% een combinatiepolis.

Abonnementen spelen geen relevante rol
Zorgverzekeringen maken niet vaak deel uit van een serviceabonnement bij de respondenten. Meer dan de helft, (53%) van de deelnemers biedt zo’n abonnement niet aan. De 47% die dat wel doet heeft in slechts 11% van de gevallen de zorgverzekering in het abonnement zitten.

Over het onderzoek
Het landelijke zorgonderzoek vond plaats in de periode van 9 september t/m 8 oktober 2018. De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op 726 waarnemingen.

Bron: Bureau DFO

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES