Verzekeraars bruiloften gaan verschillend om met coronadekking

© Pixabay

Meerdere bruiloftverzekeraars bieden geen vergoeding als een bruiloft wordt geannuleerd of verplaatst vanwege coronabesmetting bij het bruidspaar, getuigen of directe familie. Naar aanleiding van de corona-uitbraak passen verzekeraars hun voorwaarden aan.

Dat meldt trouwsite ThePerfectWedding.nl, die een rondgang deed onder de vijf belangrijkste bruiloftverzekeraars. Bruiloftverzekeringen bieden normaal gesproken dekking wanneer door ziekte van een van de belangrijke gasten de bruiloft niet door kan gaan. Maar met het coronavirus gaan verzekeraars verschillend om.

De Goudse en Ditzo geven aan dat alle bruidsparen dekking hebben voor annulering of verplaatsing wanneer er een coronabesmetting bij een van de belangrijke gasten optreedt. Zij bieden als enige ook nieuwe verzekerden nog altijd coronadekking. Daartegenover staan Aon en Trouwzeker die niet uitkeren wanneer zij een melding binnenkrijgen van een geannuleerde of verplaatste bruiloft door het coronavirus.

Een andere verzekeraar, Interweddings, label van Trouwzeker, merkte dat het aantal verzekeringsaanvragen sterk toenam in de afgelopen weken. Een woordvoerder spreekt van een verdrievoudiging. Het bedrijf biedt mede daarom sinds maandag 2 maart geen dekking meer in geval van coronabesmetting bij het bruidspaar, getuigen of directe familieleden. Alle bruidsparen die tot die datum een verzekering afsloten, kunnen nog wel aanspraak maken op een vergoeding wanneer hun bruiloft vanwege de ziekte niet meer door kan gaan.

Bruiloft in Italië
Wie zijn bruiloft had gepland op een locatie waar een corona-uitbraak optreedt, heeft in veel gevallen pech. Theperfectwedding haalt twee Nederlandse bruidsparen aan die een bruiloft in Noord-Italië gepland hadden, en zich nu oriënteren op andere locaties. Zij krijgen mogelijk geen van de gemaakte kosten vergoed door de verzekeraar.

Pas wanneer de overheid reizen naar een bepaalde locatie verbiedt vanwege een epidemie, keren enkele verzekeraars (een deel van) de gemaakte kosten uit. Dit geldt voor De Goudse en Interweddings. Aangezien het Ministerie van Buitenlandse Zaken op slechts twee regio’s in Italië ‘code rood’ heeft afgekondigd, geldt de dekking alleen voor die locaties.

Bron: ThePerfectWedding.nl