‘Verwerkersovereenkomst niet nodig bij nieuwe Wet AVG’

Verzekeraars en adviseurs/bemiddelaars zijn allebei zelfstandig als ‘verwerkingsverantwoordelijke’ aan te merken op grond van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming, die per 25 mei ingaat. Een verwerkersovereenkomst is dan ook niet nodig. Dit melden Adfiz en het Verbond van Verzekeraars in een gezamenlijke statement.

“Al enige tijd hangt de vraag boven de markt of onder de nieuwe AVG de verzekeraar of de adviseur de Verwerkingsverantwoordelijke is. Of dat er misschien een wederzijdse verwerkersovereenkomst moet komen. We hebben het initiatief genomen om de vraag samen met het Verbond van Verzekeraars voor de hele markt eensluidend te beantwoorden”, staat op de website van Adfiz te lezen.

“Zowel de verzekeraar als de adviseur/bemiddelaar hebben eigen dienstverlening, waarvoor ieder voor de eigen situatie zelf bepaalt wat het doel en de middelen zijn van de gegevensverwerking. Er is geen sprake van dat de ene partij in opdracht van de andere partij persoonsgegevens verwerkt. Daarmee is duidelijk dat er geen noodzaak bestaat om zgn. verwerkersovereenkomsten tussen de partijen te sluiten. Dit is de lijn die al langer door Verbond en Adfiz wordt uitgedragen.”

Het Verbond informeert haar leden over het statement in een circulaire.

Bron: Adfiz, Verbond van Verzekeraars

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.