Vertrek Figee is forse aderlating voor ASR

Ook A.S.R. gaat in cassatie

Niemand is onmisbaar, wordt wel gezegd. Maar het zal voor verzekeraar ASR een hele kluif worden om een vervanger te vinden voor de cfo-positie van het kaliber Chris Figee.

Gisteren werd bekend dat de financieel bestuurder van de Utrechtse verzekeringsgroep op 1 februari overstapt naar telecombedrijf KPN. Figee is al zo’n vijf jaar cfo bij ASR en was in deze functie onder meer nauw betrokken bij de (hernieuwde) beursgang van de verzekeraar. Daarnaast was hij de eerstverantwoordelijke bij het politiek gevoelige spel rond solvabiliteit en de lage rente, de financiering van overnames en de overgang naar nieuwe boekhoudregels. En het moet gezegd: hij deed dat voortreffelijk. Zelden heb ik een (Nederlandse) verzekeraar meegemaakt die zoveel financiële informatie verstrekte en daarmee het vertrouwen van de beleggers, analisten en de rating instituten een positieve boost gaf.

Dat is bij de rechtsvoorgangers van ASR wel anders geweest. In de jaren negentig kwam Stad Rotterdam (en later Amersfoortse Stad Rotterdam) daar in zekere zin nog mee weg door de persoonlijkheid van bestuursvoorzitter Carlo de Swart en de Rotterdamse nuchterheid van cfo Viktor Goedvolk. De ‘gunfactor’ verdween als sneeuw voor de zon na de overname door Fortis. Laatstgenoemde partij bleek niet in staat te voldoen aan de informatieverwachtingen van de financiële markten, wat voor irritatie en wantrouwen zorgde. Ook het dramatische faillissement van Fortis was in de kern een informatieprobleem.

ASR heeft duidelijk lessen getrokken uit dit verleden en mede onder leiding van Figee is een beleid van meer financiële transparantie ingezet. En dat legde de verzekeraar op de effectenbeurs geen windeieren. Sinds de beursgang verdubbelde de aandelenkoers. Uiteraard was er meewind door de goede operationele prestaties, maar de rol van de financieel bestuurder in het geheel kan moeilijk overschat worden. Figee voelde onder meer heel goed aan hoe belangrijk het is voor beleggers om gedetailleerde informatie te ontvangen over de kapitaalpositie van een verzekeraar in een omgeving van extreem lage rente. Het vertrek van de cfo is alleen al daarom een flink verlies, wat mogelijk effect heeft op het vertrouwen. Het is alle hens aan dek voor ASR om een geschikte nieuwe financiële man of vrouw te vinden.