(Findinet) Vergelijkingssite zonder financiële banden met aanbieders

OTOdirect onderscheidt zich door geen geld van aanbieders te vragen en concurrentiekracht intermediair te herstellen.

Initiatiefnemer Arthur Goes (Koko Kroup) wil “met de nieuwe eerste echted 100% onafhankelijke vergelijkingssite OTOdirect de bijl aan de wortel zetten van de marktdominantie van de klassieke vergelijkingssites”.

“Door een nieuw verdienmodel wordt een halt toegeroepen aan de uit de hand lopende verkoopkosten (provisie en leadvergoedingen) voor verzekeraars en wordt de concurrentiekracht van het intermediair hersteld.”

Goes: “Stuk voor stuk leven klassieke "execution only" vergelijkingssites van de inkomsten die voortkomen uit het afsluiten van verzekeringen. Daardoor streven vergelijkingssite naar ‘de laagste prijspropositie’ en lopen de provisies en leadvergoedingen op. Hoewel deze neerwaartse prijs- en margespiraal voor verzekeraars niet wenselijk is, voelen zij zich gedwongen hieraan mee te werken om een marktpositie te behouden. Via dual pricing of een afwijkend merkenbeleid wordt het intermediair – dat traditioneel meer toegevoegde waarde kan leveren aan de klant tegen lagere kosten voor de verzekeraar – daarbij op voorhand uit de markt geprijsd.”

Alleen nettopremies

Met OTOdirect wil hij een financieel gezond en gelijk speelveld creëren voor alle verzekeraars en adviseurs door alleen de nettopremies te vergelijken, exclusief eventuele kosten van advies.

De bezoeker kan de verzekering niet op de website afsluiten. Daarvoor moet hij contact opnemen met een adviseur of een verzekeraar. Goes: “De financieel adviseur van de toekomst kan daarbij samen met de klant zelfstandig bepalen op welke wijze hij vergoed gaat worden voor de toegevoegde waarde welke hij/zij kan leveren.  De bezoeker wordt geholpen in zijn keuze voor een verzekering of adviseur.” OTOdirect wordt mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van Volmachtpremies (ontwikkelaar van softwareproducten en dienstenconcepten en RDC inFinanz (leverancier van kenteken- en

voertuiggegevens en software voor financiële dienstverleners). De productreviews van

klanten worden verzorgd door Zeker.com.

Verdienmodel

Zoals gezegd haalt OTOdirect geen geld weg uit de branche. Hoe ziet het verdienmodel er dan uit? “Die is heel eenvoudig”, antwoordt Goes.

“Wij bouwen een database op en kunnen zogenaamde partnermails met aanbiedingen gaan versturen (bijvoorbeeld Winterbanden) van affiliaties. De email gegevens zullen wij nooit verkopen, maar we hanteren de formule van listmarketing. Verder kunnen op de website van OTOdirect advertentiebanners geplaatst worden.

Na het maken van een berekening, ontvangt de bezoek een contactmail. Hierin wordt aangegeven dat een tevreden bezoeker per SMS € 1,50 kan doneren (Crowd funding)