Verbond opent adviesloket beleggingsverzekeringen

Het Verbond van Verzekeraars opent een digitaal ‘adviesloket beleggingsverzekeringen’ waar consumenten kosteloos advies kunnen krijgen over de mogelijkheden om hun beleggingsverzekeringen aan te passen. Zelfstandige adviesorganisatie verstrekken dit advies. Zij hebben daarvoor een raamcontract gesloten met de brancheorganisatie van verzekeraars.

Met dit initiatief wil het Verbond bevorderen dat consumenten die tot dusverre nog geen gesprek met de eigen verzekeraar of adviseur zijn aangegaan toegang hebben tot ‘hersteladvies’.

Consumenten die het digitale adviesloket bezoeken kunnen daar een afspraak met een adviseur inplannen, documenten uploaden en zogeheten hersteladvies krijgen. Dit advies heeft betrekking op een individuele polis, geeft inzicht in de belangrijkste eigenschappen van de polis (zoals de kosteninhoudingen en te verwachten eindopbrengst) en brengt in kaart welke alternatieven er bij de betrokken verzekeraar zijn. Gewaarborgd is dat de betreffende verzekeraar of tussenpersoon geen invloed heeft op het advies. De advieskosten worden door het Verbond betaald en vervolgens doorberekend aan de eigen leden. Het adviesloket heeft een tijdelijk karakter en is toegankelijk voor alle consumenten met een beleggingsverzekering. De opzet van het loket is getoetst door de toezichthouder AFM en akkoord bevonden.

Voor een verderstrekkend advies, dat ook betrekking heeft op de algehele financiële planning, mogelijke juridische procedures of het aanbod van andere marktpartijen, verwijst het adviesloket naar www.adfiz.nl en www.advieskeuze.nl, een dienst van de Consumentenbond. Meer achtergrondinformatie en bijvoorbeeld een ‘stappenplan’ voor activering is daarnaast te vinden op een webspecial van het Nibud, die het Verbond mede mogelijk heeft gemaakt.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) verwelkomt het initiatief van de verzekeringssector. Femke de Vries, bestuurslid van de AFM: “Dit laagdrempelig adviesloket is er met name voor consumenten die niet in gesprek wilden over hun polis. Bijvoorbeeld omdat ze onvoldoende vertrouwen in de oorspronkelijk adviseur of verzekeraar hebben. Het is goed dat ook zij nu kosteloos toegang krijgen tot hersteladvies”, aldus De Vries.

(Bron: AFM)

GEEN REACTIES