VEH wil verbouwen mogelijk maken met afgekochte verzekering

© Pixabay

Huizenbezitters moeten de uitkering van een kapitaalverzekering of bankspaarrekening kunnen gebruiken voor een verbouwing, vindt Vereniging Eigen Huis. De Vereniging heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën gevraagd dit mogelijk te maken.

Sinds 1 april 2017 kunnen mensen hun kapitaalverzekering van een spaar- of bankspaarhypotheek belastingvrij afkopen, ook als zij korter dan 15 of 20 jaar sparen of beleggen. De belastingvrije uitkering moet dan wel worden gebruikt om de eigenwoningschuld mee af te lossen. (Bij een kapitaalverzekering die voor 2001 werd afgesloten, geldt deze verplichting overigens niet.)

Als mensen hun spaargeld belastingvrij willen gebruiken voor een verbouwing, is dat nu erg omslachtig en kostbaar. Eerst moet een lening worden afgesloten, die vervolgens met de uitkering uit de spaarhypotheek of bankspaarhypotheek weer wordt afgelost. De Vereniging vraagt Wiebes daarom de bestaande regeling te verruimen.

Bron: VEH